Ajankohtaista

Sanapilvi otsikolla Mitä on hybridiopetus. Suurimpina sanoina etäopetus, suunnittelu, sekamelska ja samanaikaisuus.

Hybridiopetuksen huoneentaulu Wikikirjastossa

Opetus- ja ohjaushenkilöstölle suunnattu hybridiopetuksen pikaopas on julkaistu Wikikirjastossa. Suomen eOppimiskeskus ry:n jäsenten muodostama verkosto, eOppimisen neuvottelukunta, järjesti lokakuussa 2020 kaikille avoimen keskustelutilaisuuden hybridiopetuksesta. Tilaisuuden pohjalta rakentunut Hybridiopetuksen huoneentaulu – pikaopas opetus- ja ohjaushenkilöstölle kokoaa…

Lue lisää

Pandemia avasi ovet virtuaalimaailmoihin

SeOppi 2/2020Teksti: Antti Lähtevänoja, ZoanKuvat: Zoan Koronapandemia sai meidät Zoanilla pysähtymään ja miettimään toden teolla sitä, mihin nyt tulisi keskittyä. Lopulta suurimmiksi tuotannoiksi muodostuivat virtuaalikonsertit, virtuaalitapahtumat sekä muut virtuaaliratkaisut, kuten opetuskäyttöön suunnitellut moninpeliympäristöt.   Kaikkia edellä…

Lue lisää

Opintopiirit startattu, tule mukaan!

SeOppi 2/2020Teksti: Piia Keihäs & Tuulikki Alamettälä, Suomen eOppimiskeskus ry Syyskuun 10. päivä ilmassa oli jännitystä. Olimme juuri aloittamassa ensimmäistä opintopiiriämme tuleville opintopiiriohjaajille. Vallitsevasta tilanteesta johtuen jouduimme siirtämään opintopiirin lähitapaamisista verkkoon, mutta sen positiivisena seurauksena…

Lue lisää

Avoin verkkokurssi avaa oppimisanalytiikan perusteita

SeOppi 2/2020Teksti: Kaisa Honkonen ja Leena Vainio, Suomen eOppimiskeskus ryTomi Rautaoja, Turun yliopiston Oppimisanalytiikan keskusKuva: Tomi Rautaoja ja Erkki Kaila Oppimisanalytiikka on hiljalleen siirtymässä osaksi sähköisiä oppimisjärjestelmiä sanan oikeassa merkityksessä. Järjestelmistä on pitkään saanut tilastotietoja…

Lue lisää

Osaaminen karttuu – DigiKillan verkostossa jaetaan ajatuksia ja kokemuksia

SeOppi 2/2020Teksti: Kaisa Honkonen ja Niina Kesämaa, Suomen eOppimiskeskus ry Maaliskuussa, kun etäopetus starttasi, oli selvää, että aiemmat opetusteknologiaan ja koulutukseen käytetyt resurssit eivät olleet hukkainvestointi. Toukokuun lopussa saatettiin todeta, että selvittiin, mutta töitä riittää…

Lue lisää

Arviointia ja analytiikkaa – opettajat analytiikan ohjaajina

SeOppi 2/2020Teksti: Tomi Rautaoja, Turun yliopiston Oppimisanalytiikan keskus Arviointia ja analytiikkaa on Lappeenrannassa vuosina 2018-2020 toiminut Opetushallituksen rahoittama innovatiivisten oppimisympäristöjen kehittämishanke. Hankkeen analytiikkaryhmässä tarkasteltiin sitä, miten oppimisanalytiikka voisi toimia lukio-opettajien apuna koulun arjessa. Opettajien tehtävänä…

Lue lisää

Tulevaisuuden oppimista Digioppimisen areenalla

Tässä tänään aamupäivällä pidimme Valanteen Tomin kanssa puheenvuoron Digioppimisen areenassa aiheena tulevaisuuden oppimisen. Olemme viime vuodet tehneet yhdessä töitä Data oppijan tukena - eli DOT-hankkeessa, jossa kehitetään työkaluja datan ja oppimisanalytiikan hyödyntämiseksi ammatillisessa koulutuksessa. Kun…

Lue lisää
talvinen järvimaisema myrskyn jälkeen

Myrskyn tullen, varakouluttaja paikalla vartissa

Eilinen Liisa-myrsky iski tänne minun etäkonttoriini aikamoisella pyörteellä. Päivä oli omistettu etukäteen kouluttajakoulutukselle, jonka koulutuspäiviä oli suunniteltu tarkkaan. Taustalle ole kirjoitettu selkeä käsikirjoitus; miten ohjelma kulkee, missä kaikki ovat milläkin hetkellä, kuinka työpajat hyrräävät, miten…

Lue lisää
Kuvakaappaus RoboreelXR-ympäristöstön ohjelmistosuunnitelmasta

Kangasala-talon RoboreelXR-kokeilusta tietoa ja kokemuksia laajennetun todellisuuden käyttämisestä

SeOppi 2/2020Teksti & kuva: Laila Bröcker Vuonna 2015 avatussa Kangasala-talossa sijaitsee 300-paikkainen konserttisali, Kimmo Pyykkö -taidemuseo, Kangasalan kaupungin valtuustosali ja kaupunginhallituksen kokoushuone. Erilaisten kulttuuritapahtumien lisäksi talo tarjoaa kokous-, juhla- ja ohjelmapalveluja. Teollisissa ympäristöissä nousevat esiin…

Lue lisää

Digikevät Kotokarusellissa

SeOppi 2/2020Teksti: Timi Eskelinen, Etelä-Savon ammattiopisto Digiosaamisen kehittäminen sekä hyödyntäminen maahanmuuttajien osaamisen tunnistamisessa on ollut Kotokaruselli-hankkeen yhtenä tavoitteena alusta saakka. Poikkeuksellisena etäopetuskeväänä digitalisuuden painoarvo kasvoi entisestään. Eräänä maaliskuisena maanantaina huomasimme, että hankkeen tavoitteiden kannalta tärkeän…

Lue lisää