#opus2015 – Oppikirja oppimisympäristönä -hanke
Oppikirja oppimisympäristönä -hanke kohdistuu muutoksessa olevaan oppimisympäristöjen tulokulmaan eli muuttuvaan ja uudistuvaan oppikirjaan.
Sulautuva, kaikkiallinen, digitalisoituva, vuorovaikutteinen, aktivoiva – siinä muutamia adjektiiveja, joilla opettajat kuvailevat näkymäänsä uudistuvaan oppikirjaan.
Lue lisääAnalytiikka arvioinnin ja laaja-alaisten taitojen opettamisen tukena
Koulutus tarjoaa opettajille monipuolisia työtapoja hyödyntää analytiikkaa taitojen opettamisen tukena nyt ja tulevaisuudessa. Koulutus on suunnattu perusopetuksen sekä lukio- ja ammatillisen koulutuksen opettajille.
Lue lisääArviointia ja analytiikkaa
Arviointia ja analytiikkaa -hankkeessa kehitetään lukion arviointikulttuuria ja -osaamista sekä oppimisanalytiikan hyödyntämistä oppimisessa ja arvioinnissa.
Lue lisääAVO-hankkeet
Avoimuus
on tärkeä toimintatapa julkisella rahoituksella toteutettavissa hankkeissa.
AVO-toiminnassa
tämä on huomioitu jo nimessä ja etenkin toimintakulttuurissa. Näiltä sivuilta löytyvät aineistot ovat vapaasti käytettäviä ja jaettavia.
Avoin oppimateriaali -mestarikurssi
Onko sinulla työn alla oppimateriaalin tuottaminen tai päivittäminen? Mietityttääkö materiaalin avoin jakaminen tai aineiston saavutettavuus?
Järjestämme syksyllä 2023 avointen oppimateriaalien sisällöntuottajan mestarikurssin, jolla käsitellään viittä sisällöntuotantoa tukevaa teemaa:
- oppimateriaalin tuotantoprosessi
- tekijänoikeudet
- Creative commons -lisenssit ja avoin julkaiseminen
- pedagoginen saavutettavuus
- tekninen saavutettavuus
Jokainen teema alkaa noin 1,5 tunnin mittaisella webinaarilla,
Lue lisääDigital Competence and Learning
Digital Competence and Learning toteutetaan tänä vuonna osana Mindtrek Openmind 2015 -konferenssia.
Suomen eOppimiskeskus ry:n jäsenten on mahdollista osallistua tapahtumaan edulliseen jäsenhintaan.
Kysy lisää: [email protected]
International three-day forum about the future of open source,
Lue lisääDOT – data opiskelijan tukena
Hankkeessa tuotetaan ammatillisen koulutuksen erityispiirteisiin sopiva malli, miten dataa konkreettisesti käytetään oppijan osaamisen kehittymisen tukena erilaisissa oppimisympäristöissä. Kehittämisen keskiössä on opiskelija ja hänen osaamisensa kehittymiseen liittyvän datan kerääminen ja visualisointi ohjaus- ja vuorovaikutusprosesseihin kytkettynä sekä eri toimijoiden välisen vuorovaikutuksen parantaminen.
Lue lisääEduFinland – Finnish Education in Second Life
EduFinland – Finnish education in Second Life
EduFinland-toiminta on päättynyt elokuussa 2014
EduFinland on suomalaisten oppilaitosten oma virtuaalimaailma Second Lifessa.
Suomalaisten oppilaitosten keskittyminen yhdelle alueelle Second Lifessa palvelee monta tarkoitusta.
Lue lisääeLaatu
eOppimisen laatumerkki
E-oppimisen laadulla korostetaan verkkovälineiden avulla tapahtuvan koulutuksen, opetuksen ja oppimisen tuotteiden ja palvelujen laaduntuottamiskyvyn hyvää laatua. Organisaatiot voivat hakea Suomen eOppimiskeskus ry:n myöntämää eOppimisen laatumerkkiä osoittaakseen ansioitumistaan tällä koulutuksen ja oppimisen saralla.
Lue lisääHybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat
Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat -hanke on Suomen eOppimiskeskus ry:n koordinoima ESR-rahoitteinen hanke. Hanke rahoitetaan osana unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.
Hankkeen päätavoitteet:
– Digitaalisen koulutuspalvelun muotoiluosaamisen vahvistaminen
– Saavutettavaan ja hybridisti toteuttavaan opetukseen soveltuvien käyttötapausten tunnistaminen, kehittäminen, testaaminen ja soveltaminen
ICT-osaamisen tuen ja kehittämisen ekosysteemi
Tutkimushankkeessa kartoitetaan keskeiset tarpeet ja niihin sopivat tukimuodot työelämän modernin tietotyön ICT-osaamiseen kuntatyönantajan tehtävissä.
Hankkeen tehtävinä on tuottaa:
- Osaamiskartoitus
- Tuen kohdentamisen optimointi
- Tiedolla johtaminen ja toimenpidesuositukset
- ICT-tuen vaikuttavuuden arviointi
- Osaamistasojen arviointi
Suomen eOppimiskeskus ry fasilitoi hankeverkoston toimintaa ja tapahtumia yhdessä hankkeesta vastaavan Hämeenlinnan kaupungin kanssa.
Lue lisääJatkoselvitys ESR/EAKR-hankkeiden hankeportaalille
Suomessa on toteutettu tuhansia ESR- ja EAKR-hankkeita. Tämä selvitys on tehty osana Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnoimaa ja Lapin Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen rahoittamaa Manner-Suomen ESR-ohjelman valtakunnallisen osion toimintalinja 3:n ”Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-,
Lue lisääKoulujen tekijänoikeudet kuntoon
KOTEK-hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja Suomen eOppimiskeskus ry:n hallinnoima hanke, joka tiedottaa ja kouluttaa tekijänoikeusasioita opetushenkilöstölle Suomessa. Asiantuntijana hankkeessa toimii Tarmo Toikkanen.
KOTEK-hankkeet ovat tarjonneet julkisia webinaareja sekä räätälöityjä koulutuksia oppilaitoksille vuodesta 2011.
Lue lisääLaadukkaalla digipedagogiikalla vastauksia ajan haasteisiin (3 op)
Tuntuuko verkko-opetus työläältä? Kadotitko opiskelijasi verkkoon? Kaipaatko sujuvuutta ja monipuolisia työvälineitä verkko-opetukseen?
Laadukas digipedagogiikka -koulutuskokonaisuus antaa lukion opettajalle digipedagogisia menetelmiä ja malleja kehittää opetusta lähi-, hybridi- ja etätilanteissa.
Lue lisääLearning Circles in Libraries
Hankkeen tavoitteena on parantaa, laajentaa ja tehostaa oppimismahdollisuuksia aikuisoppijoille. Hankkeen avulla tarjotaan hyödyllisiä oppimissisältöjä verkossa sekä toteutetaan opintopiirityöskentelyä verkko-oppimisen tueksi.
Lue lisääOpen Päivitys
Suomen eOppimiskeskuksen päättävistä yhteisöjäsenistä muodostetut konsortiot toteuttavat opetusteknologiaan ja internetin pedagogiseen hyödyntämiseen suuntautuvia koulutuksia. Näissä pyritään löytämään avaimia tietoyhteiskuntaan yhdistämällä valtakunnallisia tavoitteita paikallisen arjen reunaehtoihin. Henkilöstökoulutukset ovat Opetushallituksen rahoittamia.
Lue lisääOppilaitosjohdon LUOTI-täydennyskoulutus
LUOTI – Luotsaa tietotekniikkaan
Miten tieto- ja viestintätekniikka integroidaan opetuskäyttöön? Mikä on sosiaalisen median toimintalogiikka kouluissa? Miten kehittää toimintakulttuuria ja johtaa opettajista koostuvaa asiantuntijaverkostoa? Miten verkostoitua koulun ulkopuolisten sidosryhmien kanssa?
Lue lisääOppimisanalytiikka: tiedosta tukea oppimisen edistämiseen
Oppimisesta kertyy valtava määrä tietoa erilaisiin digitaalisiin ympäristöihin, mutta miten tietoa voi hyödyntää oppimista edistävällä tavalla? Minkälainen tieto on käyttökelpoista? Miten dataa pitäisi tulkita? Entä minkälaisiin toimenpiteisiin ryhtyä? Näihin kysymyksiin pureudutaan koulutuksessa Oppimisanalytiikka: tiedosta apua oppimisen edistämiseen.
Lue lisääOsuvat taidot
Oulun ammattikorkeakoulun koordinoima Osuvat taidot -hanke kehittää valtakunnallisesti hyödynnettävää open badge -osaamismerkkijärjestelmää opettajille ja opiskelijoille.
Lue lisääPoluttamo
Poluttamo – oma digipolku oppimiseen -hankkeen tavoitteena on tarjota tukea toisen asteen opiskelijalle oman opintopolun selkiyttämiseen, opinnoissa etenemiseen sekä ammatilliseen kasvuun ja kehittymiseen. Hanke hyödyntää digitaalisten jalanjälkien sekä oppimisanalytiikan tarjoamia mahdollisuuksia,
Lue lisääPulssi – sykettä lukioarviointiin
Hanke kohdentuu opiskelijan rooliin arvioinnin osapuolena. Hankkeen aikaisella toiminnalla luodaan yhteistä ymmärrystä arvioinnin monipuolistamiseen.
Hankkeen tuottamilla konkreettisilla työkaluilla ja toimintamalleilla autetaan opiskelijoita palautteen perusteella tunnistamaan vahvuutensa ja heikkoutensa ja aktiivisesti muuttamaan omaa toimintaansa,
Lue lisääSamassa verkossa – laajasti oppia hybridiin
Samassa verkossa – opintopiiristä oppia hybridiopetukseen oli Opetushallituksen rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutushanke, jonka tavoitteena oli lisätä opettajien pedagogista osaamista hybridiopetuksen järjestämiseen.
Koulutus oli suunnattu perusopetuksen sekä lukio- ja ammatillisen koulutuksen opettajille ja vapaan sivistystyön toimijoille.
Lue lisääTowards Inclusive eLearning – TINEL
Towards Inclusive eLearning: Improving Accessibility of eLearning in Higher Education from Universal Design for Learning perspective (TINEL)
Suomen eOppimiskeskus ry on mukana Hämeen ammattikorkeakoulun hallinnoimassa kolmivuotisessa, kansainvälisessä Erasmus+-hankkeessa.
Lue lisääTyöelämä oppimisympäristönä (TYYNE)
Toteutusaika1.9.2012 – 31.5.2013
[embedyt] https://www.youtube.com/embed?listType=playlist&list=PLq4V7f2fpSRAiRh_A7KDvJVKEgGAA9m4Q&v=KExwnuuK4sI&layout=gallery[/embedyt]
Suomen eOppimiskeskus ry aloitti yhteistyössä Aalto-yliopiston, Hämeen ammattikorkeakoulun ja Otavan Opiston kanssa lokakuussa 2012 Työelämä oppimisympäristönä (TYYNE) -selvityshankkeen. Selvitys on tehty osana Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnoimaa ja Lapin Elinkeino-,
Lue lisääValtakunnallinen tutoropettajapäivä
Valtakunnallinen tutoropettajapäivä järjestetään omana erillisenä tapahtumana ITK-konferenssin yhteydessä Hämeenlinnan Aulangolla 1.12.2021.
Tavoitteena on saattaa tutoropettajia, koordinaattoreita ja hallintoa yhteen jakamaan ajatuksia, ideoita ja kokemuksia tutortoiminnasta ja sen organisoinnista eri puolilla maata.
Lue lisää