Ajankohtaista

Ihmisiä seisomassa ja keskustelemassa pienryhmissä. Ihmisten välissä isoja palmukasveja.

Kutsu: Suomen eOppimiskeskus ry:n vuosikokous 2024

Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous järjestetään 20.3.2024. Tilaisuus järjestetään hybridimuodossa. Aika: 20.3.2024 klo 13-15Paikka: Crazy Town Tampere, Rautatienkatu 21 B, 5. krs., TampereEtäyhteys: Lähetämme etäosallistujiksi ilmoittautuneille kokouslinkin viikolla 11. Vuosikokouksessa käsitellään seuraavat asiat: valitaan kokouksen puheenjohtaja ja…

Lue lisää

Raportti: Oppimisanalytiikka ammatillisen koulutuksen näkökulmasta

eOppimiskeskus oli mukana hiljattain päättyneessä ammatillisen koulutuksen oppimisanalytiikkaa kehittäneessä OA-hankkeessa. Osana hanketta Ari-Matti Auvinen ja Leena Vainio koostivat raportin, joka tarkastelee oppimisanalytiikan käyttöä, kehittämiskohteita ja mahdollisuuksia ammatillisessa koulutuksessa tutkimuskirjallisuuden, haastattelujen ja taustatyön avulla: [flipbook pdf="https://eoppimiskeskus.fi/wp-content/uploads/2024/01/oppimisanalytiikka_ammatillisen_koulutuksen_nakokulmasta._loppuraportti.pdf"]…

Lue lisää

Katse kohti kevättä – lähde mukaan huhtikuun SeOppi-lehteen

Kuva: Sara Vihinen ITK-konferenssi kokoaa digitaalisen opetuksen ja koulutuksen osaajat ja kehittäjät Hämeenlinnan Aulangolle huhtikuussa 2024. Luvassa on monipuolinen kattaus työpajoja, postereita ja puheenvuoroja teemalla Ei tekoja ilman älyä. Myös eOppimiskeskus on mukana konferenssin vilskeessä…

Lue lisää
SeOppi-lehden kansikuva: ihminen katsoo kohti laskien kädellä silmälaseja

Verkoston voimaa ChatGPT:n kesyttämiseen

SeOppi-lehti 2/23, artikkeli ChatGPT ja muut kielimallit ovat pohdituttaneet opetusalaa tänä vuonna. Miten suhtautua uuteen digiapulaiseen, joka vastaa opiskelijan puolesta suvereenisti essee-tehtäviin? Hyvät uutiset ovat, että parhaimmillaan uudet tekoäly-chattibotit voivat auttaa opettajaa monissa aikaavievissä rutiinitehtävissä.…

Lue lisää
SeOppi-lehden kansikuva: ihminen katsoo kohti laskien kädellä silmälaseja

Paras suomalainen oppimisratkaisu – kilpailussa etsittiin avaimia kohti kestävämpää tulevaisuutta

SeOppi-lehti 2/23, artikkeliParas suomalainen oppimisratkaisu -kilpailu on laatukilpailu, jonka tavoitteena on nostaa esille erilaisia oppimisen ratkaisuja, edistää tuotteiden innovatiivisuutta ja laatua sekä kannustaa toimijoita luomaan ja kehittämään uusia oppimisratkaisuja myös kansainvälisille markkinoille. Suomen eOppimiskeskus ry…

Lue lisää
SeOppi-lehden kansikuva: ihminen katsoo kohti laskien kädellä silmälaseja

Digitaidot ovat elämäntaitoja, jotka kantavat tulevaisuuteen

SeOppi-lehti 2/23, artikkeliOlemme varmasti kaikki samaa mieltä siitä, että digitaidot ovat arjessa välttämättömiä elämäntaitoja, joita pitää aktiivisesti päivittää ja harjoitella. Näitä taitoja harjaannutetaan läpi elämän monella eri tapaa, mm.  kotona, harrastuksissa, työelämässä ja tietenkin koulussa.…

Lue lisää
SeOppi-lehden kansikuva: ihminen katsoo kohti laskien kädellä silmälaseja

Tekoäly oppimisen tukena – talkoot etenevät

Seoppi-lehti 2/2023, Neukkarissa kuultua – Suomen eOppimisen neuvottelukunnan kolumniTekoälystä opetuksessa on kohkattu maailmalla kohta vuoden ajan. Suomalaiset oppilaitokset ovat ottaneet pääosin varsin järkevän linjan asiaan. Vähän niin kuin laskukoneita 1980-luvulla vähän pelättiin, olisi ollut kuitenkin…

Lue lisää
SeOppi-lehden kansikuva: ihminen katsoo kohti laskien kädellä silmälaseja

Pääkirjoitus: Yhdessä kohti digiturvallista tulevaisuutta

SeOppi-lehti 2/23, pääkirjoitus Monessa oppilaitoksessa ja organisaatiossa pohditaan tänä syksynä sekä tietoturvaa että tekoälyä. Tekoäly nousi pinnalle ja tietoisuuteen nopeasti viime keväänä OpenAI:n lanseeraaman ChatGPT:n myötä. Toisaalta maailman tilanne ja yleiset kehityskulut vaativat entistäkin enemmän…

Lue lisää
SeOppi-lehden kansikuva: ihminen katsoo kohti laskien kädellä silmälaseja

Asiakas- ja oppimiskokemus hybridikoulutuksessa

SeOppi-lehti 2/23, artikkeli Teksti: Anu Konkarikoski, lehtori, kehittämiskoordinaattori, Ammattiopisto Tavastia Hybridikoulutuksen onnistumista edistää, kun suunnittelussa lähtökohtana on niin lähi- kuin etäosallistujan asiakas- ja oppimiskokemus. Syksyllä 2023 päättyvän Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat -hankkeen aikana…

Lue lisää
SeOppi-lehden kansikuva: ihminen katsoo kohti laskien kädellä silmälaseja

Joustavat toteutusvaihtoehdot luovat perustaa oppimisen yhdenvertaisuudelle

SeOppi-lehti 2/23, artikkeli Teksti ja kuvat: Merja Saarela, Jaana Kullaslahti ja Tarjaleena Tuukkanen, HAMK Digitaalisten ympäristöjen ja niihin sisältyvien työkalujen kehittäminen on harpannut jättimäisiä loikkia eriaikaisen työskentelyn ja dokumenttien jakamisen mahdollistaneista alustoista saman- tai eriaikaisten…

Lue lisää