SuperAgentit esiintymässä Acerin showroomissa ExCel areenalla. Vasemmalla Sofia Sammalniemi ja oikealla Katri Kovanen.

SuperAgentit Lontoossa Bett-messuilla

SeOppi 1/2024
Teksti: Katri Kovanen
Kuva: Acer

Matkamme alkoi maanantai-iltana, kun saavuimme Helsingin lentokenttähotelliin. Matkassa mukana olivat OppilasAgentti-toiminnan SuperAgentit Katri Kovanen ja Sofia Sammalniemi. Mukana olivat myös hankekoordinaattori Vesa Hursti sekä ohjaavat opettajat Aapeli Savola ja Senni Köykkä.

Iltamme Helsingissä sujui nopeasti syömisen ja lähtöselvitysten merkeissä. Aamulla lähdimme kylmässä säässä kohti lentokenttää. Lentokentän vähäinen liikenne helpotti turvatarkastuksia ja pääsimme nopeasti portille. Saavuimme Lontooseen 23.1. sateisessa säässä. Lähdimme metrolla kohti hotelliamme Paddingtonissa. Suuren osan loppupäivästä vietimme luonnontieteellisessä museossa.

Heräsimme aamulla aurinkoiseen Lontooseen ja aamupalan jälkeen lähdimme heti kohti ExCel-areenaa ja Bett-messuja. Vietimme keskiviikon messuilla kierrellen, esityksiä kuunnellen ja työpajoihin osallistuen. Pääsimme muun muassa kuuntelemaan monia esityksiä tekoälystä ja tutustumaan erilaisiin yrityksiin. Illalla kävimme Tower Bridgellä ja palasimme hotellliin pitämään pientä kokousta seuraavan päivän esityksiä varten.

Torstaiaamuna lähdimme jälleen kohti ExCel-areenaa. Aamulla meillä oli vielä vähän aikaa kierrellä messuilla. Matkan ensimmäinen esitys meillä oli Acerin showroomissa ExCel-areenalla. Siellä esittelimme OppilasAgentti-toimintaa. Esitys meni hyvin ja tapasimme sen jälkeen Googlen Pohjoismaiden johtajan Alexandra Ahtiaisen. Alexandralta saimme hienot Googlen mitalit sekä muistikirjat. Esityksen jälkeen kiertelimme messuilla. Aapeli ja Katri pääsivät myös Bettin haastatteluun. Iltapäivällä lähdimme kohti The Honourable Society of The Inner Temple:ä, jossa pääsimme esiintymään Ilona IT:n tapahtumassa. Esitykseemme kuului englanninkielinen video OppilasAgenteista, toimintamme esittelyä sekä Adobe Expressin esittelyä. Esityksen jälkeen pääsimme nauttimaan cocktailtilaisuudesta ja muiden vieraiden kanssa juttelemisesta. Illalla kävimme vielä syömässä libanonilaista ruokaa hotellin läheisyydessä sijaitsevassa ravintolassa.

OppilasAgenttien englanninkielinen video

Perjantaiaamuna heräsimme matkan viimeiseen päivään. Söimme aamupalaa ja pakkasimme rauhassa. Tämän jälkeen lähdimme kohti British museumia, jossa ehdimme kiertää useamman tunnin. Ennen lentoa kävimme vielä syömässä perinteisen lontoolaisen fish and chips -annoksen museon läheisyydessä. Lentokentällä kaikki meni joutuisasti, vaikka koneemme oli noin puoli tuntia myöhässä. Saavuimme kotiin Suomeen keskiyön aikoihin. Lentokentältä Vesa, Senni ja Sofia lähtivät vielä ajamaan kohti Pirkanmaata. Kokonaisuutena reissu oli antoisa. Mukaan tarttui oppia, uusia kokemuksia ja mielenkiintoisia kohtaamisia.

Mitä on OppilasAgenttitoiminta?

OppilasAgentti-toiminta on valtakunnallinen hanke, jossa osallistamme oppilaat tietotekniikan opettamiseen kouluissa. Monella oppilaalla on hyvät ja monipuoliset teknologiavalmiudet ja ennen kaikkea aitoa intoa kehittää niitä. Toiminnasta hyötyvät koko koulu ja yhdessä saamme myös enemmän aikaiseksi. Lisää voit lukea osoitteesta oppilasagentti.fi.