Mitä kuuluu jäsenelle? Haastattelussa Anna Kepanen

Anna Kepanen on eOppimiskeskuksen henkilöjäsen. Toimiston väki tapasi Annan verkon välityksellä alkuvuodesta 2024.

Varian verkkopedagoginen asiantuntija Anna Kepanen on kestävän kehityksen ja teknologian edelläkävijä ja toimii kestävän kehityksen hankkeiden projektivastaavana. Kymmenen vuoden aikana vastuullisuus on laajentunut jätteiden lajittelusta osaksi kaikkia toimialoja, unohtamatta sosiaalisen vastuun merkitystä koulutuksessa.

Variassa kestävän kehityksen teemoja on viety käytäntöön erilaisten hankkeiden avulla. Opettajat ovat aktiivisesti pohtineet, miten kestävän kehityksen ulottuvuudet näkyvät eri aloilla ja kuinka ne voidaan huomioida opetuksessa. Hyvänä esimerkkinä tästä on hyvinvointiteknologia, jossa opettajaporukka laati opiskelijoilleen tehtävän: mitä ympäristövastuu merkitsee hyvinvointiteknologian tutkinnon osassa. Opiskelijoiden vastauksista muodostui käytännön toteutussuunnitelma seuraavaa opiskelijaryhmää varten.

Vastaavasti esimerkiksi rakennusalan opettajat kävivät Virossa tutustumassa luonnonmukaiseen rakentamiseen, ja ravintola-alan opettajat osallistuivat kasvisruokakurssille. Vaikka hankkeista puhutaankin toisinaan kriittisesti hankehumppana, niiden avulla voidaan antaa tiimeille aikaa keskittyä tiettyyn teemaan. Näin voidaan yhdessä luoda alakohtaisia näkemyksiä ja kehittää toimintaa.

Ei kai mitään keskustelua voi käydä ilman tekoäly-kysymystä 🙂 Ammatillisessa koulutuksessa tehdään paljon asioita käsin, eikä kaikkea voi automatisoida. On kuitenkin tärkeää pohtia, mitä digitaalisuus ja ICT sekä kestävän kehityksen jalanjälki ja kädenjälki merkitsevät – mitä saamme aikaiseksi. Anna totesi, että tekoälyllä on paljon potentiaalia vaikuttaa kestävämpään tekemiseen. Pelkän optimoinnin sijaan tarvitaan kuitenkin suurempi ajattelutavan muutos. Kestävän kehityksen ja tekoälyn teemat yhdistyvät tulevaisuusajattelussa ja sen taidoissa. Medialukutaito, tekoälylukutaito ja datan lukutaito ovat uusia kansalaistaitoja, samoin tulevaisuusajattelun taidot. Ne ovat vahvasti myös kestävän kehityksen taitoja.

Lopuksi kysyimme, miten työ kestävän kehityksen parissa on vaikuttanut Annan omaan elämään.

“Vastaisin tähän ennemminkin kuinka oma elämä on vaikuttanut työhön :D. On hienoa saada tehdä omien arvojen mukaista työtä ja olla mukana vaikuttamassa kasvatuksen ja koulutuksen alalla kestävän tulevaisuuden tekemiseen yhdessä. Työn ja digitalisaation myötä olen kiinnostunut entistä enemmän ICT:n ympäristövaikutuksista, niin jalan- kuin kädenjäljestä ja olen myös hankkinut pikkuisen lisää osaamista aiheesta. Arkipäivän kestävyystekona esimerkiksi pidän hyvää huolta työvälineestäni, eli siitä läppäristä, päivitykset kunnossa jne. Lisäksi pyrin vetämissäni etäkokouksissa huolehtimaan psykologisesta turvallisuudesta ja luomaan hyvän yhteiskehittämisen ilmapiirin. Etätapaamiset mahdollistavat tasavertaisen mahdollisuuden osallistua kehittämiseen oppilaitoksen kaikista toimipisteistä ja hankkeissa myös valtakunnallisesti. Siinä tulee samalla sitä ekologista kädenjälkeä.”

Nappaa Varia seurantaan Instagramissa:

Vinkkejä Variasta

Kestävän kehityksen hankkeita ja bloggauksia

Digitaalisuus opetuksessa

Varian digitaaliseen etenemisen seurantaan ja yhteisten tutkinnon osien yhteiskehittämiseen pääsee tutustumaan blogeista:


Mitä kuuluu jäsenille