Aina ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen – 4 vinkkiä avoimen oppimateriaalin hyödyntämiseen

Avoin oppimateriaali tarkoittaa nimensä mukaisesti oppimateriaaleja, jotka ovat avoimesti kaikkien saatavilla verkossa. Materiaalit eivät rajoitu pelkkiin kuivakoihin oppikirjateksteihin, vaan ne voivat olla minkä muotoisia tahansa, esim. täytettäviä taulukoita, videoita tai jopa pelejä.

Mistään uudesta ilmiöstä ei todellakaan ole kyse. Avoimia oppimateriaaleja on ollut aivan ATK-ajoilta asti: esimerkiksi Massachusetts Institute of Technology eli MIT avasi kurssimateriaalinsa avoimiksi kaikille jo 90-luvun loppupuolella.

Avoimen oppimisen ja oppimateriaalien tarkoituksena on monipuolistaa opetusta ja oppimista. Materiaalit antavat erilaisia tapoja ja materiaaleja, joita itselle ei välttämättä tulisi mieleen tai joiden tutkimiseen menisi tuhottomasti aikaa. Niillä edistetään kestävää kehitystä ja erilaisten ihmisten osallistumisen mahdollisuutta oppimiseen.

Helpota omaa työrupeamaasi avointen materiaalien avulla

Tekijänoikeudet ovat mediassakin tapetilla säännöllisin väliajoin. Saako meemejä käyttää opetusmateriaalissa tai saako kirjankansi näkyä somessa. Tekoäly tuo tietenkin oman lusikkansa tähän soppaan.

Avoimissa oppimateriaaleissa joitain materiaaleja voit ottaa suoraan käyttöösi ja joitain saat myös jatkojalostaa omien tarpeidesi mukaan. Voit näin helpottaa omia töitäsi, kun ei joka kerta tarvitse käyttää aikaa pyörän uudelleen keksimiseen. Materiaalien käyttömahdollisuudet riippuvat tekijöiden valitsemista lisensseistä.

Avoimet oppimateriaalit jaetaan yleensä Creative Commons -lisenssillä, josta on seitsemän erilaista versiota. Lisenssi määrittelee, millaisia vapauksia sinulla on käyttää materiaaleja. Jos jaat omatekemiäsi materiaaleja, kannattaa pitää huolta tekijänoikeuksistasi ja valita sopivin julkaisulisenssi.

Avoimia oppimateriaaleja eri koulutusasteille löytyy esimerkiksi osoitteesta aoe.fi

Syrjitkö tietämättäsi esimerkiksi värisokeita?

Jotta materiaalit olisivat mahdollisimman avoimia kaikille, niiden olisi hyvä olla saavutettavia sekä pedagogisesta että teknisestä näkökulmasta. Pedagoginen saavutettavuus sisältää kaikki toimenpiteet, joita opettaja/ohjaaja käyttää osallistaakseen ja opettaakseen oppijoitaan. Tekninen saavutettavuus taasen on sitä, että kun valmistat ja julkaiset materiaalejasi, laitat esimerkiksi otsikkotasot kohdilleen ja vältät tiettyjen väriyhdistelmien käyttöä. Näin otat huomioon varsinkin ne oppijat, joilla on erilaisia vammoja tai rajoitteita. Kukaan tuskin tarkoituksella haluaa syrjiä esimerkiksi värisokeita.

Huh, kuinka laajat aiheet ja millainen vastuu opettajalla/ohjaajalla on saada nämä maaliin. Tämän takia saavutettavuus on jaettu kahdeksi omaksi teemakseen meidänkin koulutuksissamme.

4 vinkkiä, miten voit hyödyntää avoimia oppimateriaaleja

  1. Tutkaile, millaista materiaalia muut ovat jakaneet. Ota ideoita talteen ja inspiroidu niistä omaan työhösi.
  2. Hyödynnä lisenssien antamia oikeuksia. Jotkut materiaalit voit kopioida suoraan ja joitain saat muunnella haluamallasi tavalla. Tarkista aina, millä lisenssillä alkuperäiset materiaalit on julkaistu ennen niiden käyttöä.
  3. Mietitkö uuden materiaalin tekoa? Tarkista, ettei joku muu ole jo tehnyt samankaltaista tutkimustyötä. Turhaan käytät työaikaasi sellaiseen, minkä joku on jo tehnyt puolestasi. 
  4. Verkostoidu muiden oppimateriaalien työstäjien kanssa ja käy keskusteluita heidän kanssaan. Ties millaisia Nobel-palkinnon ansaitsevia ideoita teillä voi yhdessä syntyä. Julkaise myös omia materiaalejasi avoimesti, koska on kohteliasta välillä antaa takaisin, eikä vain hamstrata muiden tekeleitä.

Haluaisitko oppia lisää avoimista oppimateriaaleista tai sen osa-alueista? Syksyllä starttaavassa Avoin oppimateriaali -mestarikurssillamme on vielä jonkin verran paikkoja jäljellä. Kaikille avoimissa webinaareissa voit osallistua myös vain sinua erityisesti kiinnostaviin osioihin.

Kurssin teemat ja webinaarien ajankohdat ovat:

  • Oppimismuotoilu (4.9. klo 14-16)
  • Tekijänoikeudet  (21.9. klo 14-16)
  • Creative Commons (4.10. klo 14-16)
  • Pedagoginen saavutettavuus (30.10. klo 14-16)
  • Tekninen saavutettavuus (20.11.  klo 14-16)

Lue lisää: https://eoppimiskeskus.fi/projekti/avoin-oppimateriaali-mestarikurssi/

Tekstin lähteet:
https://avointiede.fi/fi/ajankohtaista/avoimen-oppimisen-historiaa
https://libguides.haaga-helia.fi/avoin-tki-toiminta-haaga-heliassa/avoinoppiminenjaavoimetoppimateriaalit
https://creativecommons.fi/lisenssit/
https://www.savonia.fi/tutustu-savoniaan/tietoa-savoniasta/saavutettava-savonia/pedagoginen-saavutettavuus-oppimisen-ja-ohjauksen-yksilolliset-jarjestelyt/