Matematiikassa oppimisvaikeudet voidaan tunnistaa automaattisesti solmukohdittain ViLLEn analytiikkatyökalujen avulla

Data ja visualisoinnit oppimisen ja ohjauksen tukena

Teksti: Kari A. Hintikka
Kuva: Markus Kitola

Digitalisaation myötä yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla syntyy nykyään niin paljon dataa, että ihmismieli ei hahmota sitä perinteisin keinoin, kuten vaikkapa tulostettuina paperilistoina. Samalla digitalisaatio tarjoaa uudentyyppisiä työkaluja. Niiden avulla datasta voidaan nähdä kokonaisuuksia sekä asioiden välisiä suhteita ja merkityksiä, joiden esiinsaaminen on lähes mahdotonta perinteisin keinoin.

Data ja sen visualisointi ovat tulleet arkeen esimerkiksi liikuntasovellusten ja älykännyjen myötä. Sovellusten avulla ihmiset voivat helposti seurata edistymistään, suhteuttaa suorituksiaan olosuhteisiin ja tehdä liikuntasuunnitelmia.

Toisena esimerkkinä ovat internetin ruokavalio-palvelut. Niissä haetaan päivittäistä kaloritarvetta varten tiedot ruokien ravintoarvoista esimerkiksi Fineli.fi:sta. Ihmisen kokoon suhteutettuna on helppo laatia päivittäiset ateriat.

Verkko-oppimisympäristöjen suosion myötä data ja sen analysointi on alkanut yleistyä myös oppimisessa, opetuksessa ja oppilaanohjauksessa. Opiskelijan digitaalisten jalanjälkien analysointia kutsutaan oppimisanalytiikaksi.

Oppimisanalytiikan hyödyntämisellä on paljon etuja. Opetus ja ohjaus voidaan kohdentaa niitä eniten tarvitseviin oppilaisiin. Mahdollisiin ongelmiin voidaan puuttua varhaisessa vaiheessa. Analytiikalla voidaan jopa ennakoida opiskelumenestystä ja keskustella ennakkoon opiskelijan kanssa millaisia tuloksia hän tavoittelee.

Matematiikassa oppimisvaikeudet voidaan tunnistaa automaattisesti solmukohdittain ViLLEn analytiikkatyökalujen avulla

Oppimisanalytiikalla ja visualisoinneilla voidaan myös analysoida kurssin tai ryhmän sisäistä dynamiikkaa. Ketkä ovat vuorovaikutuksessa keskenään tai kääntäen, onko paljon yksin opiskelevia ja pitäisikö asiaan tarttua.

Luonnollisestikaan digityökalut eivät korvaa opetusta tai henkilökohtaista oppilaanohjausta, mutta ne tarjoavat runsaasti työkaluja olemassa olevan tilanteen hahmottamiseen ja opetuksen ja ohjauksen suunnittelun tueksi.

Oppimisanalytiikkaa on tutkittu Suomessa muutama vuosi, pääasiassa yliopistoilla ja ammattikorkeakouluissa. Yksittäiset oppilaitokset ovat tehneet analyyseja Excelilla, mutta pidemmän päälle valmistyökalut helpottavat varsinaista analysointia.

Moderneissa suomalaisissa oppimisympäristöissä alkaa olla myös analysointi- ja visualisointityökaluja. Esimerkiksi matematiikassa oppimisvaikeudet voidaan tunnistaa automaattisesti solmukohdittain ViLLEn analytiikkatyökalujen avulla (ks. kuva).

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi -koulutus

Suomen eOppimiskeskus ry järjestää vuonna 2018 yhdessä Otavan Opiston ja Turun yliopiston Oppimisanalytiikkakeskuksen kanssa perusasteen, toisen asteen ja vapaan sivistystyön opetushenkilöstölle suunnatun koulutuskokonaisuuden, joka tarjoaa digitaalisia valmiuksia ja itsenäistä soveltamistaitoa oppimisanalytiikan hyödyntämiseksi oman kurssin sähköistyksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä ideoita jo käytössä olevien oppimateriaalien ja menetelmien nykyaikaistamiseen jatkuvan arvioinnin suuntaan. Tarjolla on lisäksi uudentyyppistä tietoa ja mahdollisuuksia arvioida ja ohjata oppijan osaamisen kehitystä sekä uusia henkilökohtaisen oppilaanohjauksen menetelmiä ja välineitä.

Koulutus koostuu kahden opintopisteen laajuisesta perusosasta sekä neljän opintopisteen syventävästä osasta, jotka sisältävät asiantuntijoiden vetämiä pajapäiviä, itsenäistä työskentelyä sekä webinaareja.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen löytyvät Suomen eOppimiskeskus ry:n koulutusblogista >>>