Ajankohtaista

Vaihtoehtona joustavat hybridit toteutukset ja oppimistapahtumat 

SeOppi-lehti 1/23, artikkeli Alati laajentuvan koulutustarjonnan ja koronavuosien kokemusten myötä ammattikorkeakouluissa on havaittu, että opiskelumalleille perustuvia vaihtoehtoisia toteutustapoja tulisi kehittää ja siirtymiä toteutusten ja/tai niihin sisältyvien oppimistapahtumien välillä tulisi mahdollistaa opiskelijalle. Paine joustavien ja hybridien…

Lue lisää
Tietokone pöydällä. Tietokoneen ruudulla auki Opinvoimalan sivusto.

Virtaa opiskelutaitoihin ja opiskeluhyvinvointiin – Opinvoimala opiskelijan ja henkilöstön tukena

SeOppi-lehti 1/23, artikkeli “Silloin kun mieli on maassa ja mielessä pyörii vaan kaikki negatiivinen, en näe omaa tulevaisuuttani ja opiskelu tuntuu sen takia turhalta.” “Se ei kuitenkaan riittänyt enää siihen, että olisin saanut kymppejä todistukseen.…

Lue lisää

Oppiminen Online -joukkuekisasta vauhtia digitaitojen kehittämiseen!

SeOppi-lehti 1/23, mainos Oppiminen Online -osaamismerkit ovat kannustava ja pelillistetty tapa kehittää ja tuoda näkyväksi digipedagogista osaamista. OPH:n rahoittama OsaOppi-hanke on tarjonnut osaamismerkkejä vuodesta 2015 lähtien.  Osaamismerkkien kautta digipedagogista osaamista voi kehittää joustavasti pieninä kokonaisuuksina.…

Lue lisää

Joko koulussanne on OppilasAgentteja?

SeOppi-lehti 1/23, artikkeli OppilasAgentit ovat toimineet kouluissa jo pitkään eri nimikkeillä ja tehtävissä. Tämän artikkelin logon mukaiset Agentit ovat koulujen digiapulaisia, vertaistukia ja tarvittaessa apuopettajia.  OppilasAgentteja toimii jo kymmenissä kunnissa ympäri Suomea ja ulkomaillakin on…

Lue lisää
Digikillan tapaaminen. Ihmisiä kävelemässä ja istumassa kaupungintalon kokoussalissa.

Tietosuojan haasteet ja kysymykset kokosivat Digikillan Kirkkonummelle – verkosto jakoi hyödyllisiä vinkkejä ja ratkaisuja

SeOppi-lehti 1/23, artikkeli Digikilta-verkoston jäsenet kokoontuivat Kirkkonummella helmikuussa 2023 tietosuojapäivän merkeissä. Tapahtuma keräsi noin 50 osallistujaa kuulemaan Digikilta-kuntien ja vierailevien asiantuntijoiden puheenvuoroja tietosuojaan ja tietoturvaan liittyvistä haasteista ja niiden ratkaisuista. Keynote-puhujana tapahtumassa oli Aalto-yliopiston työelämäprofessori…

Lue lisää

Varhaiskasvatusjärjestelmän kilpailutus – miksi ja miten?

SeOppi-lehti 1/23, mainos Siirtyminen vanhasta tietojärjestelmästä nykyaikaiseen ratkaisuun on tällä hetkellä ajankohtainen asia monelle varhaiskasvatuksen tarjoajalle. Vaikkei vanhan järjestelmän ylläpito vielä olisikaan päättymässä, todennäköisesti se alkaa olla tekniikaltaan vanhentunut ja teetättää siksi tarpeettoman paljon manuaalista…

Lue lisää
Tekoälyllä luotu pöllö. Pöllöllä hihaton puku päällä ja silmälasit. Kirjapino. Taustalla kirjahylly.

Kohti transformatiivista pedagogiikkaa – kestävyyskasvatusta verkossa

SeOppi-lehti 1/23, artikkeli Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavialla toteutetaan ilmasto- ja kestävyyskasvatusta sekä tulevaisuusohjausta. Kokeilevaa kehittämistä on tehty Ketukopteri ja Jälkiä arjessa -hankkeissa. “Elämme toisiinsa limittyvien kriisien aikaa”, toteaa Utopiaprojektin tutkimusjohtaja Antti Rajala Itä-Suomen yliopistolta (utopiaproject.…

Lue lisää

Samassa verkossa – hybridiopetusta itseopiskellen

SeOppi-lehti 1/23, artikkeli Hybridiopetuksen tavoitteena on tarjota monipuolinen opiskelukokemus, joka yhdistää perinteisen lähiopetuksen ja verkkopohjaisen etäopetuksen parhaat puolet. Tämä opetusmuoto on kasvattanut suosiotaan erityisesti viime vuosina teknologisen kehittymisen ja korona-ajan myötä. Opettajat ovat nähneet hybridiopetuksen…

Lue lisää

Yle pelillistää oppimista

SeOppi-lehti 1/23, artikkeli Yleisradion eli Ylen tehtävänä on tarjota korkealaatuista ja monipuolista mediasisältöä kaikille suomalaisille. Ylen sisällöntuotanto on tärkeä osa suomalaista mediakulttuuria, ja tarkoituksena on kehittää sisältöjä, jotka vastaavat laajasti yleisön tarpeisiin. Tässä artikkelissa esitellään…

Lue lisää

Laadukas digipedagogiikka tukee oppimista

SeOppi-lehti 1/23, artikkeli Digitaalisuuden merkitystä kouluissa on viime aikoina pohdittu median foorumeilla – pontimena on ollut oppimistulosten lasku. On esitetty, että digilaitteiden ja -palvelujen käyttö olisi yksi syy heikkoihin tuloksiin ja että pitäisi palata vahvemmin…

Lue lisää