3D-tulostuksen oppii kuten lukutaidon tai mopon virittämisen

SeOppi 1/2014
pdf | SlideShare

Teksti
Oili Salminen

3D-tulostus valtaa alaa ja ulottaa vaikutuksensa kaikille elämän alueille. Risto Linturi rohkaisee uuden taidon hankintaan: kun tulostamisen oppii harjoittelemalla, niin sitten voi tulostaa esineitä ja laadukkaita lahjoja kotonakin.

3D-tulostus on pikavalmistamista. Sillä voidaan tuottaa pieniä ja suuria esineitä tai piensarjoja. Tulostus on yksilöllistä ja edullista massatuotantoon verrattuna. ”Pikavalmistukseen soveltuvia laitteita myydään halvimmillaan parillasadalla eurolla. Patenttien raukeaminen ja laitteiden hintojen romahdus ovat tuoneet 3D-printtauksen myös harrastajien ulottuville”, tähdentää tulevaisuudentutkija Risto Linturi. Hän työskentelee Sovelton muutosjohtajana ja on viime aikoina perehtynyt erityisesti pikavalmistukseen ja robotisaatioon.

3D-tulostuksella voi tehdä näppärästi myös työkaluja itselleen ja perustaa monialaisen työpajan kotiin tai koululle. ”Yksinkertaisimmat tulostuslaitteet saa tehtyä toisen pikavalmistuslaitteen ja rautakaupasta ostettavien osien avulla.”

Suurta lupausta vai realismia?

Pikavalmistus on ollut tuloillaan jo pitkään, mutta viime aikoina se on harpannut niin, että nyt se lasketaan maailmantalouden megatrendien joukkoon. ”3D-tulostus vaikuttaa erittäin paljon yhteiskunnan rakenteisiin, talouteen, politiikkaan ja kulttuuriin ja ihmisten arkielämään.”

Lähes kaikilla 3D-tulostukseen liittyvillä liiketoiminta-aloilla kärkisijaa pitää Yhdysvallat, johon verrattuna Suomi on jälkijunassa. ”3D-tulostuksesta voi tulla merkittävä kansantaloudellinen tekijä, kunhan saamme ideat tuotantoon ja tietoisuuden kasvamaan alan mahdollisuuksista. Aikaa meillä tosin ei ole tuhlattavaksi uuden suunnan toteuttamisessa.”

Pienet kansantaloudet ja toimijat hyötyvät muutoksesta, sillä tässä yhteydessä suuruuden ekonomia alkaa hävitä. Pikavalmistus ei vaadi massalaitoksia, vaan se voi toimia kysynnän perusteella. Linturi lisää, että 3D-tulostuksen leviäminen voi palauttaa työtä Suomeen. Tuotteet valmistettaisiin lähellä siedettävin kustannuksin. ”Tämä työllistäisi myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole kiinnostuneita opiskelemaan ja oppimaan abstrakteja asioita, joita nykyopetuksessa painotetaan. 3D-tulostus palauttaa omalta osaltaan käsillä tekemisen taitoja kunniaan.” Hyviin puoliin kuuluvat myös ympäristölle ystävälliset toimintatavat.

3D-tulostuspuhe kuulostaa monen korvaan suurten lupausten ”unelmahötöltä” tai peräti teknologiauskonnollisuudelta. Kumpaakaan sen ei tarvitse olla, sillä aikaansaannokset voivat kumota epäilyjä. Tunnettuja 3D-tulostettuja käyttöesineitä ovat mm. Stradivarius-viulun kopio, konserttihuilu, nuket, biologiset proteesit, lentokoneen ja autojen rakenteet, polkupyörä, kännykkäkotelot ja useat LVI-tekniikan komponentit. Viime aikoina tulostuksella on saatu aikaan myös vaatteita ja kenkiä biomateriaaleista.

Pikavalmistuksen opettelussa
 ylitetään oppiainerajoja

3D-tulostuksen pedagogiseen puoleen liittyy toistaiseksi paljon kysymyksiä mutta vähän vastauksia. Ilahduttavaa Linturin mukaan on, että oppilaitokset ovat aloittamassa 3D-tulostuksen opetusta, joten käytännöistä saadaan jo lähitulevaisuudessa tietoa. Muutamissa kirjastoissa ja kunnallisissa palvelupisteissä voi opetella pikavalmistusta, ja niissä on käytettävissä laitteita omien töiden tulostukseen.

Linturi kannustaa asettamaan tavoitteita 3D-tulostuksen opettelulle. ”Kannattaa keskustella, mitkä ovat tärkeimmät opetukselliset tavoitteet, ja arvioida, mihin oppiaineisiin 3D-tulostus sopii. Myös opetusmenetelmiä haastetaan, sillä pikavalmistuksen hyödyntäminen koskee kokonaisuutta ja käytännön tekemistä, mitä ei voi oppia vain kuuntelemalla. Niin ikään oppilaitoksissa on päätettävä, mitä on tarpeen opettaa ja mihin keskitytään: opetellaanko materiaaleista, laitteista tai ohjelmistoista vai niistä kaikista.”

Tarpeen on myös pitää koulun sidosryhmät selvillä siitä mitä tehdään, sillä koulujen kautta ymmärrystä uusista mahdollisuuksista on mahdollista levittää tietoa ja esimerkkejä koulun seinien ulkopuolelle.

Linturi haluaa nostaa esiin, että Sovelto on aloittanut projektin opettajien tietotaitojen nostamiseksi. ”Me koulutamme opettajia ja teemme yhteistyötä oppilaitosten kanssa, jotta uusi teknologia tulee tutuksi ja jotta opettajat oppivat sitä käyttämään.”

Jakamisen ja yhdessä tekemisen iloa

Linturi vertaa 3D-tulostuksen opettelua ja käyttöä mopon rassaamiseen ja viritykseen tai lukemisen opetteluun. ”Pikkuhiljaa syntyy mestareita. Kaikki ei voi millään mennä heti oikein, vaan sinnikkäästi yrittämällä ja tehden oppii. Kun aikanaan rassailin poikaporukassa mopoja, meille tuli luonnostaan työnjako, jolloin kukin teki sitä mitä parhaiten taisi ja siinä sivussa oppi muilta uusia taitoja. Kun antaa toiselle, tuottaa itselleenkin iloa.”

3D-tulostuksessa työnjako onnistuu helposti, ja se sopii ryhmätyönä toteutettavaksi ja yhteistyötaitojen harjoittelemiseksi.

Pikavalmistuksen koko ketju aloituksesta lopputuotteen jakeluun voi parhaimmillaan harjaannuttaa oppijoita matematiikkaan, fysiikkaan, maantieteeseen, kulttuurihistoriaan, taiteisiin, markkinointiin, yrittäjyyteen ja teknologiaan. Kuinka paljon mitäkin osa-aluetta tulee esille riippuu siitä, minkälaisen tehtävän parissa oppilaat askaroivat. Opetteleminen ei myöskään ole ikärajoista kiinni. Pikatulostuksen yleistyessä koulut ja kodit ovat työpajoja, joissa uudet ammatitkin voivat saada alkunsa.

Jos ei itse osaa tai ei voi tulostaa, oman sähköisen mallin voi lähettää internetpalveluun, joista saa tulostetun tavaran pian kotiin. Palveluissa voi myös myydä muille omia malleja ja arvostella tarjontaa.

Itse tehty ilahduttaa antajaa ja saajaa

Linturilla on periaate, että puhumisen ja teoretisoinnin sijasta hän harjoittelee taitoja, joita tarvitaan uuden asian toteuttamiseen. 3D-tulostuksen opettelun aikana hän on tehnyt muun muassa joutsenpatsaita ja vihellyspillejä. Hän kertoo innostuneesti, kuinka onnistui jokin aika sitten ilahduttamaan vanhempansa tasokkaalla itse tehdyllä patsaalla. ”Ennen tällainen vähemmän esteettistä silmää ja kädentaitoja omaava sai aikaan jonkinlaisen tuotoksen, mutta nyt taso on ihan toista. Nyt niitä viitsii lahjoittaa senkin vuoksi, kun saajakin näyttää olevan innoissaan eikä hän joudu teeskentelemään ja kehumaan suotta lahjan tasoa.”

Pikavalmistustaidot osoittavat, että on oppinut uutta ja saanut aikaan jotain. Kaiken kukkuraksi uudisraivaajan henkikin pulpahtaa esiin, kun tulostaja on saanut aikaan jotain sellaista, mitä kaikki muut eivät vielä ole tehneet tai eivät osaa tehdä.

Linturi kertoo, että osaavat tulostajat onnistuvat tekemään aika uskomattomia esineitä, kuten käsiproteeseja ja silmälasikehyksiä tarvitsijoiden omien mittojen mukaan.

Linkkejä

Risto Linturi Twitterissä https://twitter.com/ristolinturi
Omien mallien 3D-tulostuspalvelu, esim. www.shapeways.com