Yritysyhteistyöllä vaikuttavuutta ja osuvuutta
Teksti: Piia Keihäs
Aito-hankkeen helmikuussa julkaistu selvitys on herättänyt paljon kiinnostusta. Olemme saaneet käydä esittelemässä tuloksia mm. Oulun ICT-valiokunnassa, Vantaan kaupungin haastattelussa ja blogissa, Opetushallituksen YTO-aamukahveilla ja EK:n koordinoimassa liittojen ja OPH:n yhteisessä kehittämispäivässä. Tuntuu hienolta, että tekemämme työ huomataan. Selvitys on selkeästi vastannut tiedontarpeeseen. Osaltaan selvityksen tulosten kiinnostavuutta on varmasti lisännyt se, että tulokset on koostettu suoraan haastateltujen yritysten näkemyksistä. Tuloksilla on siis vahva liityntäpinta yritysten arkeen.
AITO-hanke on oiva esimerkki työelämälähtöisestä koulutuksen kehittämisestä, ensin kartoitetaan mitä työelämässä tapahtuu ja sitten viedään sitä tietoa oppilaitosten hyödynnettäväksi. Tavoitteena kaikella on tietenkin tekoälyosaavampien tekijöiden kouluttaminen työelämään. On todella hienoa olla mukana hankkeessa, johon yritykset ovat osallistuneet aktiivisesti. Ehkä yritysten aktiiviseen osallistumiseen on kannustanut myös tieto siitä että syksyllä julkaistaan alakohtaisia mikrokoulutuspaketteja, jotka ovat myös yritysten hyödynnettävissä. Koulutuspakettien sisällöntuotanto on juuri nyt vauhdikkaimmillaan ja ensimmäiset hahmotelmat koulutusten aiheista näet kuvassa.











