Sulautuva opetus haastaa niin opettajan, oppilaan kuin byrokratiankin
Neljättä kertaa järjestetyssä Sulautuva opetus –seminaarissa tarkasteltiin uudenlaisten opetus- ja oppimismuotojen aikaansaamaa muutosta yliopisto- ja korkeakouluopetukseen. Verkko-opetus ja sitä lähiopetukseen yhdistävä sulautuva opetus ovat olleet käytössä jo pitkään. Opiskelijoiden asennoitumisessa, mahdollisuuksien hyödyntämisessä sekä byrokratian ja arvioinnin joustavuudessa on kuitenkin vielä tekemistä.
Säästöjä sulauttamalla
– Miten vastata kasvavan opiskelijamäärän opetukselle antamiin haasteisiin? kysyy seminaarin pääpuhuja Charles Dziuban University of Central Floridasta. Dziuban johtaa yliopistossaan opetuksen tehostamisen tutkimusta. Hän vastaa kysymykseensä itse: – Sulautuvalla opetuksella.
Dziubanin oma yliopisto on laskenut säästävänsä vuosittain 6,2 miljoonaa dollaria pelkästään rakennus- ja yli 300 000 dollaria ylläpitokustannuksista sulautuvan opetuksen ansiosta.
– Opiskelijoilla on kolme syytä käydä verkkokursseja, Dziuban toteaa: – Mukavuus, mukavuus ja mukavuus.
Dziuban muistuttaa kuitenkin, etteivät sulautuva opetus tai verkkokurssit lopulta ole ainakaan yhtään helpompia kuin tavalliset kurssit. Opiskelijoille on tosin sulautuvassa ja verkko-opiskelussa selkeämpää, mitä heiltä odotetaan.
Dziubanin mukaan opiskelijoiden suhtautuminen sulautuvaan opetukseen on hieman ristiriitaista. Hyvässäkään kurssipalautteessa ei hänen mukaansa ilmaista suoranaisesti tyytyväisyyttä vaan epävarmuutta.
– Luennoista ja niiden onnistuneisuudesta ei oikeastaan välitetty ennen verkko-opetusta, Dziuban toteaa. – Sittemmin luennoista on kuitenkin tullut kaiken opetuksen mittapuu.
Lue koko tiedote Helsingin yliopiston sivuilla: http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/uutisarkisto/uutiset/23_03_2010_2.html