Sosiaalisen median taitajat pohjoisen pikajunassa

Innovaatiojunassa kokeillaan kuinka hyvin sosiaalisen median keinot sopivat organisoitumiseen, tapahtumien järjestämiseen sekä tiedon välittämiseen ja ongelmanratkaisuun. Oulu on valittu matkan päämääräksi sekä kaupungin teknologisen että sosiaalisen edelläkävijyyden vuoksi.

Idea innovaatiojunan toteuttamiseen syntyi verkkokeskusteluissa Qaiku-sivustolla viime syksynä. Keskustelusivustolla järjestäytynyt 50 hengen ryhmä matkustaa keskiviikkona Helsingistä Ouluun ja takaisin. Junamatkan ja siihen liittyvän yhteistyön ja viestinnän tavoitteena on Suomen avoimen innovaatio- ja informaatioyhteiskunnan vahvistaminen sosiaalisen median keinoin.

Oulussa on tarkoitus tutustua kaupungin avoimiin kehittämismalleihin, kuten lähiödemokratian välineisiin sekä edistyksellisiin mobiilipalveluihin.

Innovaatiojuna on kokeilu

Junamatka on varattu ennen kaikkea tutustumiseen ja verkostoitumiseen. Matkan aikana osallistujat ratkovat sponsoriyritysten asettamia ”pähkinöitä” ja koettavat löytää niihin sellaisia ratkaisuja, joita yritykset eivät itse olisi tulleet ajatelleeksi.

Oulu on valittu matkan päämääräksi sekä kaupungin teknologisen ja sosiaalisen edelläkävijyyden vuoksi että sopivan välimatkan takia – suurin osa osallistujista on pääkaupunkiseudulta.

Matkaa voi seurata verkkoon tuotettavan teksti-, kuva- ja videomateriaalin avulla.

Innovaatiojunan sponsorit ovat VR, Sitran Maamerkit-ohjelma, Maa- ja metsätalousministeriön metsäosasto, Dazzle Oy, Otavan Opisto, Vilkas Group Oy ja Teknologiakeskus Innopark Ltd.

Lähde: www.yle.fi