Parhaat suomalaiset digitaaliset oppimisratkaisut palkittiin tänäkin vuonna
SeOppi 1/2021
Teksti: Piia Keihäs, Kaisa Honkonen & Niina Kesämaa, Suomen eOppimiskeskus ry
Paras suomalainen digitaalinen oppimisratkaisu on vuosittain järjestettävä laatukilpailu. Tänä vuonna kilpailu juhli 20-vuotisjuhlavuottaan! Vuonna 2021 kilpailussa oli kolme sarjaa. Tuotesarjassa etsittiin parhaita etä- ja hybridimalleja opetukseen, oppimisen ekosysteemi-sarjassa etsittiin toimivia oppimista tukevia laajoja kokonaisuuksia ja merkittävä oppimisen teko-sarjassa nostettiin esiin oppimisen urotekoja. Raadin puheenjohtajana toimi Hanna Niemi-Hugaerts, 40-vuotisjuhlavuottaan viettävän TIEKE ry:n toiminnanjohtaja.
Tuotesarja: Etä- ja hybridimallit opetuksessa
Tuotesarjan voittajaksi valittiin Four Ferries Oy:n eMathStudio. Voittajasta raati totesi:
“Tutkimusperustainen ja pedagogisesti vahva tuote tuo perinteisen matematiikan harjoitusvihkon digiaikaan. Saavutettavuuden kattavasti huomioiva kokonaisuus tarjoaa monipuolisia toiminnallisuuksia, jotka motivoivat oppimaan ja syventämään matematiikan ymmärrystä. Tuote vastaa erinomaisesti vuoden teemaan.”
eMathstudiossa on nyt tarjolla myös lukion matematiikka. Ida Rönnlund esittelee eMathstudion kuulumisia videolla:
Oppimisen ekosysteemi
Oppimisen taustalla on usein laajempia ekosysteemejä, jotka tukevat oppimisprosessia monella eri tapaa. Voittajaksi Oppimisen ekosysteemi -sarjassa valittiin Crazy Town – työn ja oppimisen ekosysteemi (Powered by Skillhive). Voittajasta raati totesi:
“Tukee osaamisen kehittämistä aidosti työn tekemisen ohessa. Hyödyntää mainiosti verkostojen monialaista kollektiivista osaamista ja tuo osaamiset näkyviksi portfoliomaisesti. Yhdistää virtuaalisen sekä fyysisen työyhteisön kokonaisuudeksi, jonka toimivuudesta jo näyttöä. Vähemmän taloudellisia resursseja vaativa osaamisen kehittämisen tapa, joka tuo osaamisen kehittämisen myös mikroyritysten saataville. Jo pitkälle kehitetty ekosysteemi, jolla myös uskottavat tulevaisuusnäkymät.“
Ekosysteemin kehittymisestä kuulimme eEemeli-webinaarissa lokakuussa:
Merkittävä oppimisen teko
Pandemian aikana kaikilta oppimisen parissa toimivilta on vaadittu erityisen paljon luovuutta, joustavuutta, resilienssiä ja jaksamista. Yksittäiset henkilöt, yritykset ja muut tahot ovat nousseet uskomattomiin suorituksiin. Merkittävä oppimisen teko -sarjalla halusimme nostaa näitä venymisiä ja urotekoja esiin. Paras oppimisen teko valittiin yleisöäänestyksellä. Parhaana oppimisen tekona palkittiin CGI ja LUMA-etäkoulu, josta kommentoitiin seuraavasti:
“LUMA-etäkoulumateriaaleista löytyy visuaalisesti miellyttäviä ja innostavia tehtäviä matematiikkaan, ympäristöoppiin, luonnontieteisiin ja teknologiaan liittyen. Tehtävät soveltuvat parhaiten 7-16 vuotiaille, joskin osa tehtävistä vaatii aikuisen apua pienempien lasten osalta. Tehtäviä voi hyödyntää itseopiskeluna, koulutehtävinä tai lähiopetuksessa. Tervetullut lisä avoimien oppimateriaalien tuotantoon. Kannustaa osaltaan lapsia LUMA-aineiden pariin.”
Tutustu LUMA-etäkouluun: www.cgi.com/fi/fi/luma-etakoulu. LUMA-etäkoulun kehitystyö on jatkunut kevään jälkeen ja uutta materiaalia on tulossa. Kuuntele tai katso LUMA-etäkoulun kuulumiset:
Paras suomalainen digitaalinen oppimisratkaisu -kilpailu käynnistyy jälleen tammikuussa 2022.
Lisätietoja: eoppimiskeskus.fi/eeemeli