Pandemia avasi ovet virtuaalimaailmoihin

SeOppi 2/2020
Teksti: Antti Lähtevänoja, Zoan
Kuvat: Zoan


Koronapandemia sai meidät Zoanilla pysähtymään ja miettimään toden teolla sitä, mihin nyt tulisi keskittyä. Lopulta suurimmiksi tuotannoiksi muodostuivat virtuaalikonsertit, virtuaalitapahtumat sekä muut virtuaaliratkaisut, kuten opetuskäyttöön suunnitellut moninpeliympäristöt.  

Kaikkia edellä mainittuja virtuaalitoteutuksia yhdistää muutama seikka, joiden olemme huomanneet olevan keskeisiä. Ensimmäinen niistä on interaktiivisuus: osallistumisen tunteen saavuttamiseksi on tärkeää, että ihmiset pääsevät reagoimaan artistin esitykseen ja vuorovaikuttamaan toistensa kanssa virtuaaliympäristössä sekä kysymään keynote-puhujalta kysymyksiä esityksen jälkeen. Myös teknologiariippumattomuus on saavutettavuuden ja käytettävyyden kannalta tärkeää: käyttäjä ei välttämättä tarvitse VR-laseja, vaan pääsee vierailemaan virtuaaliympäristöissä käyttäen pelkkää puhelimen tai tietokoneen selainta. 

Virtuaalikonsertit

Vappuaaton konserttia alettiin suunnitella heti, kun oli selvää, että koronarajoitukset tulevat vaikuttamaan vapun juhlintaan. Esiintyjäksi valikoitui JVG, jonka faneja löytyy jokaisesta ikäluokasta. Yhdessä Helsingin kaupungin kanssa kansalaisille haluttiin varmistaa turvallinen ja yhteisöllinen vappujuhla. Yhteisöllisyys saatiin toteutettua avatarien avulla: käyttäjät pääsivät liittymään keikalle valitsemansa avatarin avulla sekä reagoimaan erilaisten tanssiliikkeiden ja hymiöiden avulla. Konsertin aikana avatar-interaktioita tehtiinkin yhteensä 10 miljoonaa kertaa! 

Virtuaalikonsertti toteutettiin käytännössä niin, että artistit sekä bändi astuivat suuren vihreän kankaan (green screen) eteen. Heitä kuvattiin normaaleilla videokameroilla, joiden kuva integroitiin Zoanin luomaan Virtuaalinen Helsinki -ympäristöön, jossa ympäristö sekä efektit vaihtuivat kappaleiden välillä. Konserttiin saatiin sponsoreiksi myös yksityisen puolen yrityksiä, ja yhdessä alan ammattilaisten kanssa konsertti laitettiin kasaan alle neljässä viikossa tapahtuman varmistumisesta. Vappukonsertti oli jättimenestys, ja sitä seurasi livenä 700 000 suomalaista. Konsertti sai laajan kansainvälisen huomion, ja JVG:stä kirjoittivat mm. The Guardian, Forbes ja Business Insider. Viikonlopun aikana konsertti katsottiin 1,4 miljoonaa kertaa. 

Virtuaalikonsertti herätti kansainvälistä kiinnostusta, ja niinpä syksyllä 2020 Zoan rakentaa yhteistyökumppanien kanssa virtuaalifestivaalia, jota tähdittävät maailman kärkiartistit. Tuleviin konsertteihin on kehitetty aikaisempien konserttien pohjalta uusia ominaisuuksia – nyt käyttäjät pääsevät mm. ostamaan avatareilleen erilaisia asuja, pelaamaan minipelejä sekä ottamaan selfien avataristaan kesken keikan. 

Kuva virtuaalitoteutustekniikasta JVG:n keikan kulisseissa.
Kuva 1. JVG:n keikan kulisseissa.
Kuva virtuaalimaailmasta: Senaatintorin kirkko, jonka edessä vihreällä teksti JVG.
Kuva 2. Virtuaalinen Helsinki JVG:n keikan aikana.

Virtuaalitapahtumat

Koronan takia yritystapahtumat, messut sekä esimerkiksi yritysten hallituskokoukset on jouduttu perumaan tai siirtämään. Virtuaalisilla ratkaisuilla pystytään tarjoamaan tapahtumakokemus jopa parempana kuin oikean elämän tapahtuma – ihmisten ei tarvitse matkustaa tai jonottaa päästäkseen katsomaan kiinnostavia keynoteja. Ajan saa myös käytettyä tehokkaammin, kun virtuaalitapahtumiin sisältyvän matchmaking-työkalun avulla saadaan vältettyä turhat tapaamiset ja keskityttyä itselle tärkeimpiin kontakteihin. Virtuaalisissa keynote-puheissa puhujat voivat kutsua yleisön vierailulle katsomaan tuotteen valmistusta tai käyttötarkoituksia tavalla, joka ei ole oikeassa elämässä mahdollista. Virtuaaliset showroomit taasen mahdollistavat tuotteiden ja palveluiden esittelyn immersiivisellä tavalla. Syksyllä 2020 Zoan järjesti mm. WDBE 2020 -tapahtuman, jonka aiheena on kestävä kaupunkikehittäminen sekä rakennetun ympäristön digitalisaatio. WDBE 2020 -tapahtumassa vierailijat pääsivät liikkumaan vapaasti avatarinsa avulla ympäristössä, kuuntelemaan keynote-esityksiä sekä verkostoitumaan toisten kävijöiden kanssa. 

Virtuaalimaailma, jossa kauimpana keskellä senaatintorin kirkko, edustalla pyöreä vesielementti, jota ympäröi violetit kukat.
Kuva 3. WDBE-tapahtuma.

Virtuaaliset oppimisympäristöt

Myös korkeakoulut ovat joutuneet miettimään uudenlaisia tapoja järjestää opetusta. Tampereen yliopisto on yksi ECIU-yliopiston muodostavista 12 eurooppalaisesta yliopistosta. ECIU painottaa erilaisten yhteiskunnallisten haasteiden, kuten ilmastonmuutoksen, ratkaisemista yhdessä. Zoanin tuottama “XR Campus” on ECIU-yliopiston virtuaalinen kaksonen. Se on ympäristö, johon sekä opiskelijat, opettajat, tutkijat, yritykset ja erilaiset yhteiskunnalliset toimijat voivat liittyä mistä vain ja uppoutua yhteistyöhön. Ympäristössä käyttäjät voivat mm. keskustella toistensa kanssa, interaktioida 3D-mallien kanssa sekä järjestää immersiivisiä luentoja ja workshoppeja. Ympäristön muotona toimii vehreä puisto. Puiston tarkoituksena on ruokkia innostusta ja innovatiivisuutta, samalla muuttaen perinteinen käsitys korkeakoulutuksesta rakennuksina ja luentosaleina. Virtuaaliyliopiston pilotointi alkoi syksyllä 2020 ja ensimmäisen version kehitys jatkuu aina kesään 2021 saakka.

Opetustarkoituksiin kehitettävissä virtuaaliympäristöissä pedagoginen suunnittelu on ensiarvoisen tärkeää. Suunnittelu aloitetaan aina pohtimalla, miksi tiettyä oppimistavoitetta varten tulisi valita nimenomaan virtuaalinen oppimisympäristö? Mitä uutta se tuo oppimiseen – parantaako se oppimistuloksia, oppimismotivaatiota tai sitoutumista? Zoan on tutkinut Helsingin yliopiston Mixed Reality Hubin kanssa VR-oppimisympäristöjen oppimistuloksia. Alustavat tutkimustulokset näyttävät, että VR-ympäristöjen oppimisvaikutukset tulevat parhaiten esiin, kun pitää siirtyä tietämisestä sisäistämiseen, käytännössä osaamiseen ja sisäistettyyn omaksumiseen (eli Bloomin taksonomian korkeammille osaamisen tasoille). Tämä tarkoittaa sitä, että virtuaalitodellisuuteen on hyvä hypätä siinä vaiheessa, kun oppimista halutaan syventää. Käytännön esimerkkinä voi toimia esim. ensiapukoulutus, jossa ensin opiskellaan teoriaa perinteisillä tavoilla ja käytännön harjoitteet tehdään virtuaalitodellisuudessa.

Käytävä keskelle vehreää virtuaalipuistomaisemaa.
Kuva 4. XR Campuksen puistoympäristö.