Oppimisratkaisujen eEemeli-laatukilpailu ratkennut: Intunex Oy:lle pääpalkinto xTune-palvelulla

TIEDOTE 19.4.2012

Oppimisratkaisujen eEemeli-laatukilpailu ratkennut: Intunex Oy:lle pääpalkinto xTune-palvelulla 
 
Intunex Oy sai xTune –palvelulla pääpalkinnon eEemeli-kilpailussa, jossa valittiin vuoden paras interaktiivisen median oppimisratkaisu. Tilaisuus pidettiin torstaina 19. huhtikuuta Hotelli Aulangolla Hämeenlinnassa ITK 2012 -konferenssin yhteydessä. Kilpailussa palkittiin myös Apps4Learning-sarjan voittaja, Aalto-yliopiston TeamUp! –palvelu sekä Parasta Parasta -sarjan voittajat, Senja opettaa sinulle ruotsia sekä Helsingin Yliopiston Massive Open Online Course.
Yleisöäänestyksessä eniten ääniä sai Intunex Oy:n xTune ja myös journalistiraati valitsi suosikikseen xTune-palvelun.
eEemeli on alan ainoa kotimainen palkinto 
 
eEemeli-palkinto on ainoa maassamme digitaalisen oppimisen alalla jaettava rahapalkinto. Tänä vuonna kilpailu järjestettiin 11. kerran. Suomen eOppimiskeskuksen lisäksi kilpailun järjestämisessä oli mukana yhdeksän yhteistyökumppania: Hämeen ammattikorkeakoulu, Hämeenlinnan kaupunki, Microsoft, Osaamiskeskusohjelma/Digibusiness-klusteriohjelma, TIEKE, Teknologiakeskus Innopark Oy, Teknologiateollisuus ry, Tieto Oyj ja Tietotekniikan liitto ry. Tuomariston puheenjohtajana toimi kansanedustaja Jouni Backman. Kilpailun arviointiraati muodostui yritysten ja julkisen sektorin e-oppimisen, pedagogiikan ja koulutuksen asiantuntijoista.
Voittajatyössä modernin talkoohengen ajatus 
 
Kilpailutöistä arvioitiin yhdessä oppimisen ja yhteisöllisyyden lisäksi tuotteiden pedagogista ja teknistä käytettävyyttä sekä kaupallista hyödynnettävyyttä.
Pääpalkinnon voittanut xTune erottui 21 ilmoitetun ratkaisun joukosta tuomalla verkkoympäristöön modernin talkootyön ajatuksen; nerokas konsepti mahdollistaa joukkovoiman hyödyntämisen verkon keinoin. Yhteisösovellus on tarkoitettu auttamaan asiantuntijoita ongelmien ratkomisessa, ideoinnissa ja osaamisen yhdistämisessä. Oman osaamisen esille tuominen esim. työyhteisön käyttöön on helppoa ja hauskasti toteutettu. Palvelu on vapaasti käyttöönotettavissa osoitteessa: www.xtune.fi
Kunniamaininnat kahdelle ratkaisulle 
 
Pääsarjan arviointiraati myönsi kunniamaininnat kahdelle työlle: Bitville Oy:n ja Martela Oyj:n ‘Martela Learning’-yhteisöllisen oppimisen palvelulle, joka tukee erityisen hyvin työelämän oppimista ja TeacherGaming LLC:n eri kouluasteille suunnatulle MinecraftEdu virtuaalipelimaailmalle.
Apps4Learning- ja Parasta Parasta –sarjojen voittajat tukevat yhteisöllisyyttä 
 
Apps4Learning –sarjan voittaja oli Aalto-yliopiston oppimisympäristöjen tutkimusryhmän tuote TeamUp! Se tukee ryhmätyöprosesseja oppimistilanteissa sekä yhteisöllistä vuorovaikutteisuutta. Tämä työ sai kiitosta myös visuaalisesti selkeästä ulkoasusta sekä ratkaisun avoimuudesta. Avoimeen sarjaan saattoi osallistua sekä konsepteilla että valmiilla sovelluksilla. Ehdotuksia tuli yhteensä 14 kappaletta.
Parasta Parasta sarjan voittajatyöt olivat: Senja opettaa sinulle ruotsia sekä Helsingin Yliopiston Massive Open Online Course. Molempien voittajatöiden erityisenä ansiona voidaan pitää oppimisen aloittamisen matalaa kynnystä. Voittajatöitä yhdistää oppimateriaalien tarjoaminen mahdollisimman laajalle yleisölle.
Parasta Parasta -sarjassa haettiin sellaista henkilöä, tahoa tai toimijaa, joka on erityisesti kunnostautunut hyvän oppimismateriaalin, verkkokurssin, videoluennon tai muun vastaavan laadukkaan sisällön tuottajana tai tarjoajana. Sarjaan saattoi ilmoittautua itse tai ilmiantaa jonkun toisen tekemän laadukkaan materiaalin. Sarjaan osallistui 15 työtä.
Lisätietoja:
kehityspäällikkö Tiina Front-Tammivirta
Suomen eOppimiskeskus ry
puhelin 040 5606345
sähköposti: [email protected]
Linkit töihin:
xTune www.xtune.fi
Martela Learning
MinecraftEdu http://minecraftedu.com/
TeamUp! http://teamup.aalto.fi/
Senja opettaa sinulle ruotsia www.facebook.com/senjaopettaa
Helsingin yliopiston MOOC http://mooc.cs.helsinki.fi/