OppilasAgentit apuun!

SeOppi 1/2021
Teksti: Niina Kesämaa & Kaisa Honkonen, Suomen eOppimiskeskus ry


Valkeakosken OppilasAgentti-toiminta sai alkunsa lukuvuonna 2020-2021. Tässä artikkelissa Valkeakosken kaupungin OppilasAgentti-toiminnan “kummisetä” Teemu Kariniemi sekä SuperAgentti Sofia Sammalniemi kertovat OppilasAgentti-toiminnan käynnistysvaiheen kokemuksista.

Valkeakoskella OppilasAgentit toimivat opettajan arjessa apukäsinä erilaisten digilaitteiden, -ohjelmistojen ja -sovellusten asiantuntijoina. Opettajille OppilasAgenttien apuun kutsuminen on tehty helpoksi: käytössä on varauskalenteri, johon opettaja kirjaa ajankohdan ja teeman, johon OppilasAgentin apua kaivataan. OppilasAgentit seuraavat varauskalenteria ja ilmoittautuvat apuun omien vahvuuksiensa ja aikataulujensa mukaisesti. Taustalla OhjaajaAgentit seuraavat, että jokaiselle varauskalenteriin kirjatulle oppitunnille saapuu opettajan toiveen mukaisesti yksi tai useampi OppilasAgentti auttamaan valittujen ohjelmistojen ja laitteiden käytössä.

Varatkaa meitä – autamme teitä

OppilasAgenteilla on tärkeä rooli opettajien arjen digikuorman keventämisessä. Valkeakoskella OppilasAgentti-tietämystä on levitetty mm. koulun seinille kiinnitettyjen julisteiden sekä esittelyvideoiden avulla. Tärkeässä osassa opettajien osallistamisessa ovat myös OppilasAgentti-toimintaa ohjaavat opettajat, jotka jakavat tietoa toiminnan hyödyistä muille opettajille. OppilasAgenteille on rakennettu myös valmiita paketteja, jotka kuvaavat kunkin OppilasAgentin vahvuuksia. SuperAgentti Sofian vahvuuspaketista löytyy mm. ohjelmointi, erityisesti Sphero-roboteille. Teemu lisää listalle myös esiintymistaidot ja rohkeuden.

Hyvät taustarakenteet toiminnan tukena

OppilasAgenttien apuna toimivat OpeAgentit, joiden tehtävänä on tukea ja ohjata OppilasAgentteja. Valkeakoskella OpeAgenttien rahoitus tulee kehittämisrahoista, jotka vuosittain keväällä haetaan perustuen kehittäjäopettajien näkemyksiin ja toiveisiin. Työ on resursoitu samaan tapaan kuin esimerkiksi oppilaskunnan hallitusta vetävän opettajan työ eli noin 0,5-1 vuosiviikkotuntia. Teemu toteaakin, että ilman resursointia hyväkään toiminta ei kanna pitkälle opettajan harrastuneisuuden varassa.

Teemu innostaa uusia kuntia mukaan OppilasAgentti-toimintaan: “Olkaa yhteydessä kuntaan, jossa toiminta jo pyörii, niin kuulette, miten se on järjestetty. Siitä on hyvä lähteä miettimään.” OppilasAgentti-toiminta vahvistaa myös oppilaiden itsetuntoa. Kaikille ei ole löytynyt sitä oppiainetta, jossa loistaa, mutta muita auttamalla löytää itsestään vahvuuksia ja uusia puolia.

SuperAgentin toiveet

Viime keväänä valittiin kolme uutta SuperAgenttia. Sofia toivoo, että pääsisi pian tapaamaan muita SuperAgentteja, kuulemaan heidän koulujensa juttuja, mitä ja miten missäkin asioita tehdään. Olisi myös kiva oppia lisää ohjelmointia.

SuperAgentit: Katri Kovanen, Kirkkonummi - Sofia Sammalniemi, Valkeakoski - Veeti Rannos, Kangasala.
SuperAgenttien työnkuvaan kuuluu OppilasAgenttien edustaminen erilaisissa tilaisuuksissa sekä OppilasAgentti-toiminnan näkyväksi tekeminen. Keväällä 2021 valittiin kolme uutta SuperAgenttia.

OppilasAgentti-toiminnan taustaa

OppilasAgentti-toiminta syntyi keväällä 2013 Keski-Uudenmaan kuntien KuumaTVT-hankkeen osana, ja se saatiin käynnistettyä Opetushallituksen tarjoaman hankerahoituksen turvin. Parhaillaan käynnissä olevaa Valtakunnallisen OppilasAgentti-toiminnan startup -hanketta koordinoi Kangasalan kaupunki.

Toiminnassa tavoitteena on vahvistaa luokassa olevaa digiosaamista OppilasAgenttien avulla. Agentit auttavat niin opettajia kuin muita oppilaita laitteiden ja ohjelmistojen käytössä.

OppilasAgenttien ohjaajat kohtaavat säännöllisesti verkossa – tervetuloa mukaan!

Lisätiedot ja aikataulut: www.oppilasagentti.fi