Monissa käsissä – hyvän opiskelulaitteen ydin on monipuolisuudessa

SeOppi 1/2022 Mainos

Chromebookit ovat jo usean vuoden ajan olleet maailmalla myydyin laite perusopetusikäisten käyttöön. Viime vuonna Chromebookit olivat ensimmäistä kertaa myydyin perusopetuksen laite myös meillä Suomessa. Koulut ympäri maailman ovat havainneet Chromebookien verrattomuuden – ja rakastuneet siihen. Chromebookien menestyksen salaisuutena on yhdistelmä innovatiivisia ominaisuuksia, aidosti helppoa ylläpidettävyyttä ja varmaa toiminnallisuutta kustannustehokkaassa paketissa. Google for Education -ratkaisujen peruselementti on aina ollut se, että kaikki toimii pilvessä, joka puolestaan tuo joustavuutta arkeen. Laajasta laitevalikoimasta löytyy vaihtoehtoja monenlaisiin tarpeisiin.

Opetushallituksen julkaisema Uudet lukutaidot -ohjelma, kehittyvä oppimisen kenttä ja nopeatahtinen teknologian kehitys yhdessä luovat jatkuvasti uusia mahdollisuuksia. Chromebook kasvaa ja kehittyy yhdessä opetuskentän kanssa. Tällä hetkellä kehitystä tapahtuu erityisen voimakkaasti luovassa työskentelyssä, opettajalaitteena ja varhaiskasvatuksessa.

Kolme ihmistä kuvattuna takaata. Ihmiset katsovat samaa kannettavan tietokoneen näyttöä.

Jaettavuus vastaa esi- ja perusopetuksen tarpeisiin

Chromebookit rantautuivat aikanaan kouluihin hetkenä, jolloin kuumeisesti etsittiin sopivaa ratkaisua jaettavaksi laitteeksi. Tabletteja oli testattu tähän käyttötarkoitukseen, eikä haasteilta oltu vältytty. Chromebook sen sijaan mahdollisti helposti hallittavan ja toimivan käyttökokemuksen oppilaalta toiselle kiertävästä laitteesta. Avaintekijänä tähän oli paitsi itsessään laite, myös sen rinnalla ChromeOS-laitehallinta, jonka kautta laitteen toiminta voidaan mukauttaa käyttötarkoitukseen sopivaksi.

Tänä päivänä monet kunnat ovat siitä onnellisessa asemassa, että pystyvät tarjoamaan oppilaille henkilökohtaisen laitteen osalle peruskoulun oppimatkaa. Monissa tällaisissa kunnissa laitteeksi on valikoitunut juurikin Chromebook, usein 4- ja 7-luokkalaisille. Reilusti yli puolet suomalaisista kunnista kuitenkin yltävät parhaimmillaan vasta 1:2 tai 1:3 laitekantaan, joka tarkoittaa sitä, että laitteiden jaettavuus on edelleen kriittisen tärkeä ominaisuus kouluille.

Samaan aikaan erityisesti varhaiskasvatus digitalisoituu voimakkaasti, mikä nostaa tarvetta hankkia lisää laitteita. Päiväkodeissa kasvattajat ottavat monesti lasten kanssa ensimmäisiä digiaskelia, joten laitteen äärellä työskennellään yhdessä oppien. Tässä vaiheessa lapset eivät vielä välttämättä tarvitse henkilökohtaista laitetta, mutta ideaalitilanteessa sama laite voi toimia myös päiväkodin aikuisten hallinnollisena työvälineenä. Näin teknologiaa voidaan hyödyntää monipuolisesti ja kustannustehokkaasti.

Lyhythiuksinen henkilö istuu kannettavan tietokoneen äärellä ja näppäilee jotain.

Luovuus yhä keskeisemmässä roolissa

Opetushallituksen hiljattain julkaisemat Uudet lukutaidot -linjaukset korostavat monipuolisia digitaitoja, ohjelmointiosaamista ja medialukutaitoa varhaiskasvatuksen sekä esi- että perusopetuksen oppilaille. Teknologiaa hyödynnetään osana oppimista yhä luovemmin ja siihen kannustetaan voimakkaasti.

Pienten lasten uteliaisuus on ihanteellista seurattavaa ja usein teknologiaan suhtaudutaan ennakkoluulottomasti. Suomessa on kuntia, joissa on pilotoitu tai jo viety kokeilun jälkeen käytäntöön Chromebookit varhaiskasvatuksessa. Näiden kokeiluprojektien tuloksena on syntynyt esimerkiksi upeasti kuvitettuja digitaalisia satuja, joissa lapset itse ovat saattaneet seikkailla mielikuvitusmaailmassa. Laitteiden kanssa on kuljettu ottamassa kuvia ja niitä on hyödynnetty osana ryhmän yhteisiä tuotoksia.

Chromebookeilla voidaan käyttää laajasti erilaisia sähköisiä oppimateriaaleja, -pelejä ja mitä tahansa pilvipalveluita. Saatavilla on lukuisia vaihtoehtoja esimerkiksi animaatioiden ja videoiden tuottamiseen sekä käsittelyyn. Liittämällä erilaisia uuden oppimisen välineitä Chromebookien rinnalle laajenee mahdollisuudet entisestään. Suosittuja kouluissa ovat olleet esimerkiksi koodausrobotit ja erilaiset mittaamiseen soveltuvat anturit.

Pöydällä kahvikuppi, tietokoneen laturi, kannettava tietokone läppä auki ja kuulokkeet.

Tulevaisuudessa teknologiavalinnoissa painotetaan myös vihreitä arvoja

Kestävä kehitys, vastuullisuus ja vihreät arvot ovat nousseet yhä kasvavaan rooliin viime vuosina. Niin Google kuin ChromeOS-laitevalmistajat kertovat avoimesti tuotteidensa hiilijalanjäljestä ja vastuullisuustoimenpiteistä. Kierrätysmateriaalit ja jo hankittujen laitteiden elinkaaren maksimointi ovat erinomaisia keinoja toimia vastuullisesti. Poistuvien laitteiden kierrättäminen uusiokäyttöön on loistava tapa huolehtia laitteiden elinkaaren loppupäästä.

Chromebookien monipuolinen hyödyntäminen kouluissa ei aina tarkoita uusien laitteiden hankkimista. Taannoin Google julkaisi ChromeOS Flex -tuotteen, jonka avulla vanhoille Windows tai Mac -tietokoneille voidaan antaa vielä lisää laadukasta käyttöikää. “Flexaamalla” laitteen alkuperäinen käyttöjärjestelmä korvataan mukautetulla ChromeOS-käyttöjärjestelmällä, jonka myötä laite toimii ketterämmin ja on samalla tavalla hallittu kuin uudetkin Chromebookit.

Suurin murros tullaan näkemään siinä vaiheessa, kun julkisten hankintojen kriteeristöön nostetaan vastuullisuuselementtejä ja tehtyjen valintojen kokonaisvaikutuksia aletaan mittaamaan suhteessa tavoitteisiin. Tähän keskusteluun ChromeOS on valmiina.

Olipa kyse laitevalinnoista, asiantuntijapalveluista tai vastuullisesta kokonaiselinkaaresta, Atea palvelee kokonaisvaltaisesti.

Teksti ja kuvat
Atea Finland Oy