Ranta-aallokon tyrskyjä

Kuukausi takana Suomen eOppimiskeskus ry:n peräsimessä! Kuukauden verran kokemuksia ja miljoona kysymystä!

Teksti ja kuvat: Kaisa Honkonen

Arjen vilskeessä ei aina tule tarkasti seurattua mitä kollega oikeastaan tekee. Pienessä, hyvin tiiviissä ja pitkään yhdessä töitä tehneessä tiimissä luottamus on korkea. Jokainen nappaa työlistalta itselleen sopivimmat tehtävät, eikä kukaan oikeastaan pohdi miten kaveri työn käytännössä tekee. Apua tarjotaan ja yhdessä tehdään aina, kun siihen on tarvetta.

Titin siirryttyä johdon asiantuntijaksi, ne toiminnanjohtajan työt ja Titin hoitamat tehtävät siirtyivät minulle. Välillä, kun tiimipalaverissa sovitaan viikon tärkeimmät asiat, täytyy aktiivisesti miettiä, mitä Titi olisi tästä listasta itselleen napannut.

Toisaalta toiminnanjohtajan vaihdos on myös hyvä hetki miettiä, mitä voisimme painottaa enemmän tai tehdä toisin. Suomen eOppimiskeskus ry perustettiin 2001, jolloin internet vielä kirjoitettiin isolla I-kirjaimella, digitaalisuutta merkittiin e-kirjaimella ja äly vasta etsi reittejä kännyköihin. Nykyään puhutaan paljon digioppimisesta ja -opettamisesta. Ehkäpä muutaman vuoden päästä voimme oikeasti pudottaa digi-sanankin pois ja keskittyä vain oppimiseen ja opettamiseen – digitaalisuus olisi vain se työkalu, joka tukee oppimisprosessia, eikä sellainen, joka pitää aina mainita.

Yhdistyksen tarkoituksena on toimia puolueettomana tahona, joka yhdistää niin oppimista edistävien työvälineiden kehittäjät, palveluntarjoajat ja niitä hyödyntävät tahot eli asiakkaat yhteen. Toimialan uudet tulokkaat ja pitkäaikaiset konkarit. Joka vuosi yhdistys kokoontuu vuosikokouksessa päättämään mitä asioita seuraavana toimintakautena painotetaan, millaisia palveluja jäsenille tarjotaan ja millaisiin kehityshankkeisiin lähdetään mukaan. Toimistonväki sitten toteuttaa nämä annetut suuntaviivat yhdessä hallituksen kanssa parhaalla mahdollisella tavalla.

Viime vuosina meidän teemamme ovat keskittyneet oppimispolun tukemiseen oppimisanalytiikan avulla, digipedagogiikan kehittämiseen sekä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosesseihin. Olemme osallistuneet myös aktiivisesti opetusministeriön ja Opetushallituksen ekosysteemityöskentelyyn, analytiikkajaoston työskentelyyn sekä AuroraAI-tekoälyn kehittämishankkeeseen.

Toimiston näkövinkkelistä tämä tarkoittaa ahkeraa hanketyöskentelyä, tiedotusta, kouluttamista ja ihmisten tapaamista.

Punavalkoisia tulppaaneja

Se mihin nyt itse haluan panostaa on tuoda näkyväksi työtä, jota kentällä tehdään meidän jäsenten ja yhteystyökumppaneiden toimesta. Me täällä toimistollakin teemme valtavasti asioita, jotka voisivat kiinnostaa laajemminkin alalla toimivia. eOppimiskeskuksen tehtävä on toimia apuna ja tukena niin alan kehittäjille, toimijoille kuin ostajille. Yhdistyksessämme on valtava osaajien määrä. Me autamme löytämään tekijät ja tuemme osaamisen kehittämisessä sekä oppilaitoksissa että yrityskentässä.

Ja ne miljoona kysymystä – osa niistä on teille – miten voisimme olla avuksi parhaalla mahdollisella tavalla ja osa niistä on Titille – mistä napista pitää painaa, että saa tiliöinnit tehtyä ja kenelle soitetaan ihan puhelimella ja kuka taas haluaa sähköpostin. Piian ja Niinan – ihan parhaiden tiimiläisten <3 kanssa olemme täällä teitä kaikkia varten eOppimisen, digioppimisen, oppimisen tukena.