eEemeli-kilpailu ratkesi: Eedu Oy voittoon

TIEDOTE 11.4.2013

Oppimisratkaisujen eEemeli2013-laatukilpailu on ratkennut:

Eedu Oy sai pääpalkinnon Eedu Elements -tuotteellaan

Eedu Oy palkittiin parhaana ratkaisuna eEemeli-kilpailussa, jossa valittiin vuoden paras interaktiivisen median oppimisratkaisu. Tulokset julkistettiin torstaina 11. huhtikuuta Hotelli Aulangolla Hämeenlinnassa ITK 2013 -konferenssin yhteydessä. Yleisöäänestyksessä eniten ääniä sai Lentävä Liitutaulu Oy:n kehittämä peli Stadin Stärä.

Kilpailussa palkittiin myös  Parasta Parasta -sarjan voittaja; Opetus.tv.

 

 

eEemeli on alan ainoa kotimainen palkinto

 

eEemeli-palkinto on ainoa maassamme digitaalisen oppimisen alalla jaettava rahapalkinto. Tänä vuonna kilpailu järjestettiin 12. kerran. Suomen eOppimiskeskuksen lisäksi kilpailun järjestämisessä oli mukana seuraavat yhteistyökumppanit: Teknologiateollisuus ry, TEKES, TIEKE ry, TTL Tietotekniikan liitto ry, HAMK Hämeen ammattikorkeakoulu, Tieto Oyj, Hämeenlinnan kaupunki ja Innopark Programmes Oy sekä Avoimuudesta voimaa oppimisverkostoihin -hanke.

Tuomariston puheenjohtajana toimi peliprofessori Frans Mäyrä Tampereen yliopistosta. Kilpailun arviointiraati muodostui yritysten ja julkisen sektorin e-oppimisen, pedagogiikan ja koulutuksen asiantuntijoista.

Voittajatyöllä selkeä liiketoimintapotentiaali

Tämän vuoden teemana oli pelit ja pelillisyys oppimisessa. Kilpailutöistä arvioitiin pelillisyyden, yhdessä oppimisen ja yhteisöllisyyden lisäksi tuotteiden pedagogista ja teknistä käytettävyyttä sekä kaupallista hyödynnettävyyttä.

Pääpalkinnon voitti  Eedu Oy tuotteeellaan Eedu elements

Tämä tuote on esi- ja alkuopetuksen pelillinen matematiikan opetuksen materiaali, jossa huomio kiinnittyy erityisesti miellyttäviin grafiikoihin ja hyvään äänimaailmaan. Pelin käyttöliittymä on selkeä ja kohderyhmälleen osuva. Pelissä on runsaasti sisältöä, paljon tehtäviä ja tasoja sekä tasaisesti haastavammaksi muuttuva pelin kulku. Pelissä esiintyvät taustat ja ympäristöt vaihtelevat usein eikä niihin pääse kyllästymään. Pelin porkkanana on se, että se palkitsee pelaajaa jatkuvasti, joten oppiminen ja hauskuus on onnistuttu paketoimaan hyvin. Raati kiittää myös tuotteen kaupallista potentiaalia, kansainvälistymistymissuunnitelmia sekä oppimisanalytiikan hyväksikäyttöä.

 

 

Parasta Parasta -sarjan voittaja tarjoaa uutta tapaa oppia

Parasta Parasta -sarjassa haettiin sellaista henkilöä, tahoa tai toimijaa, joka on erityisesti kunnostautunut hyvän oppimismateriaalin, verkkokurssin, videoluennon tai muun vastaavan laadukkaan sisällön tuottajana tai tarjoajana. Sarjaan saattoi ilmoittautua itse tai ilmiantaa jonkun toisen tekemän laadukkaan materiaalin. Sarjaan osallistui 28 työtä.

Parasta Parasta -sarjan voittajatyö oli: Opetus.tv

Opetus.tv:n kehittäjätiimi on Janne Cederberg, Samuli Turunen, Vesa Maanselkä, Paavo Heiskanen, ja Lauri Hellsten

Voittajatyö tarjoaa uuden ja dynaamisen tavan opiskella matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa. Opiskelu tapahtuu opetusvideoiden ja niitä tukevien harjoitusten avulla. Työn erityisenä ansiona raati piti konseptin laajennettavuutta ja sovellettavuutta sekä materiaalin monipuolisuutta ja sisällön laadukkuutta. Materiaali on avoimesti jaettu ja helposti saavutettavissa. Tämä työ huomioi yksilölliset erot tiedon omaksumisessa sekä antaa ajallista joustavuutta oppimiseen. Palvelun interaktiivisuutta lisää mm. chat-tukiopetus.

 

 

Lisätietoja:

Kilpailukoordinaattori Piia Liikka

Suomen eOppimiskeskus ry

GSM 040 860 1494

sähköposti: [email protected]

Lisätietoja verkossa
www.eoppimiskeskus.fi/eemeli
Facebook: https://www.facebook.com/eEemeli.kilpailu

Aiempien vuosien voittajat
http://www.eoppimiskeskus.fi/aiempien-vuosien-voittajat

Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi
http://itk.fi/2013/
eEemeli-teemaseminaari: http://www.itk.fi/2013/ohjelma/teemaseminaari/28