DCL-konferenssi: Some-merellä kuohuu – mikä on sinun selviytymisstrategiasi?

Suomen eOppimiskeskus ry järjestää neljännen kerran yhteistyökumppaneineen Digital Competence and Learning –DCL-konferenssin 2.-3.11.2010 Vanajanlinnassa Hämeenlinnassa. Konferenssissa paneudutaan tänä vuonna verkon ja verkostojen voimaan, tulevaisuuden työntekijän osaamiseen sekä some-työkalujen tehokäyttöön yrityksissä ja organisaatioissa.

Some-työkaluja ja verkkovoimailua arjen pyörteissä

Mitä sosiaalinen media tarkoittaa oman yrityksen tai organisaation kannalta? Mitä lisäarvoa siitä voi olla? Kuinka paljon siihen pitää panostaa ja mitä se vaatii? Ensimmäisen päivän rinnakkaissessioissa kuullaan mm. yrityscaseja, uusia ubiikki- ja mobiiliratkaisuja sekä etäkokoustamisen käytäntöjä. Paneelikeskustelussa ajatuksia herättelevät 7 min salama-alustukset. Toisena päivänä keskitytään mm. some-stragiaan, nettipersoonan luomiseen, joukkouttamiseen ja tietoturvakysymyksiin.

Keynote-puhujina Liisa Välikangas Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulusta valottaa innovatiivisuuden johtamista avoimen innovaation maailmassa.  Karoliina Luoto Sitrasta näkee verkon todellisuuden toisena kerroksena. Taneli Tikka lähestyy aihetta sarjayrittäjän kokemusten kautta. Tarmo Toikkanen Aalto-yliopiston Taideteollisesta korkeakoulusta pohtii näkyvyyttä markkinoinnissa ja avoimen sisällön tuotannon etuja. Luovaa hulluutta peräänkuuluttaa luovuuden asiamies Mato Valtonen.

eTourism – sinne matka

Matkailun teemasessiossa keskiviikkona 3.11. avataan askelmerkkejä siihen, kuinka matkailuyrittäjä voi saavuttaa  kannattavasti kansainväliset asiakkaat, jotka ovat jakaantuneet elämäntapaheimoihin, yhä pieneneviin asiakassegmentteihin, kansainvälistyneet ja jatkuvasti muuttavat kulutustottumuksiaan. Alan kilpailukyvyn edellytys on kyky puhutella kuluttajia ja viestiä heille suoraan. Tähän ennen muuta sosiaalinen media tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia.

Keynote-puhujana tutkija Outi-Maaria Palo-oja Itä-Suomen yliopistosta herättelee sähköisen liiketoiminnan mahdollisuuksiin matkailussa. Finpron Seniorikonsultti Neil Reape tuo sähköisen liiketoiminnan esimerkkejä maailmalta.

Tilaisuudessa julkistetaan eTourism Roundtable-raportti, jossa Matkailun ja elämystuotannon klusteriohjelman (OSKE) yhteen kokoamat asiantuntijat nostavat matkailualan kilpailukyvyn edellytykseksi sen, että matkailualan yritykset panostavat sähköisen liiketoiminnan osaamiseen ja että sähköisten palveluiden toteutus kytketään yrityksen ansaintalogiikkaan. Osaamiskeskusjohtaja Pellervo Kokkonen avaa raportiin koottuja käytännön toimenpide-ehdotuksia. Matkailun teemapäivässä kuullaan myös yritysten ja matkakohteiden kokemuksia ja tuloksia vuorovaikutuksesta asiakkaiden kanssa sähköisillä alustoilla.

Lisätietoja eTourism Roundtable –raporttiin liittyen:

Osaamiskeskusjohtaja Pellervo Kokkonen. Savonlinnan seudun osaamiskeskus, pellervo.kokkonen(at)savonlinnaseutu.fi, 044 758 5472

www.experiencebusiness.fi/etourism

Puheista toimintaan Matkatoimisto Somessa

Koko konferenssin ajan osallistujille on tarjolla turvallinen pulahdus some-työkalujen ja –palvelujen maailmaan. Matkatoimisto Somessa opastetaan Sometu-verkoston (www.sometu.fi) voimin  sosiaalisen median palveluihin kirjautumiseen sekä käyttöön,  kuten Facebook, Twitter, Qaiku, Delicious, Ning, Flickr, LinkedIn, Second Life, Prezi, Bambuser, Vimeo jne.

Näyttelyosastolla mukana mm. Digibusiness-osaamisklusteri, Finpro, Tekes sekä alan yrityksiä.

Lisätietoja:

www.eoppimiskeskus.fi

http://twitter.com/eOppimiskeskus

 

Tiina Front-Tammivirta, kehityspäällikkö

040-5606345, [email protected]