Värikkäitä pelinappuloita verkostokuvan päällä.

Samassa verkossa – laajasti oppia hybridiin

3. Saavutettavuus tutuksi

Saavutettavan opetuksen lähtökohtana on oppimisprosessi, joka pyrkii huomioimaan oppijan erilaiset haasteet ja tilanteet. Tässä osiossa tutustumme saavutettavan oppimisprosessin eri vaiheiden suunnitteluun, tekniseen toteutukseen, helppokäyttöisyyteen, sekä sisältöjen selkeyteen ja ymmärrettävyyteen. Pohdimme mitä saavutettavuus tarkoittaa oppimateriaalien ja oppimisprosessin kannalta omassa työssämme. Miten olemassa olevan oppimateriaalin saavutettavuutta voi arvioida ja testata ja miten syntyy saavutettavaa materiaalia?

0. Tervetuloa mukaan Saavutettavuus tutuksi -osioon!

Videossa Kaisa Honkonen käy lyhyesti läpi Saavutettavuus tutuksi-osion tavoitteet ja sisällöt sekä esittelee kouluttajat ja ohjaajat. Tervetuloa mukaan tutkimusmatkalle saavutettavuuden maailmaan. Videon alla on listaus lisämateriaaleista saavutettavuuteen liittyen, joihin voit halutessasi tutustua tarkemmin.

Esittelydiat:

Lisämateriaaleja:

1. Mitä saavutettavuudella tarkoitetaan

Tässä osiossa Kaisa Honkonen johdattelee saavutettavuuden maailmaan selventämällä saavutettavuuden käsitettä ja kohdentamalla huomiota kaikille sopivan oppimisprosessin suunnitteluun.

Esitysdiat pdf-muodossa (linkit toimivat):

Pohdintatehtävä:

Pohdi mitä saavutettavuus sinulle tarkoittaa, miten käsität sen merkityksen?

2. Tutkimusmatka oppijan haasteisiin

Tässä videossa lähdetään tutkimusmatkalle oppijan haasteisiin. Tutustumme Niina Kesämaan johdolla erilaisiin simulaattoreihin, joiden avulla voidaan havainnollistaa miltä palvelu näyttää ja tuntuu, jos käyttäjällä on haasteita esim. aistien toiminnassa tai motoriikassa. Simulaattorit auttavat hahmottamaan millaisia haasteita erilaisilla oppijoilla on, tunnistamaan saavutettavuuteen liittyviä ongelmia ja suunnittelemaan saavutettavampaa opetusta.

Esitysmateriaalit pdf-tiedostona (linkit toimivat):

Pohdintatehtävä

  1. Vieraile kotikuntasi sivustolla ja tutustu siihen Funkifyn tai Silktiden avulla erilaisia käyttäjän haasteita simuloiden.
  2. Asenna näkörajoitteita simuloiva mobiilisovellus ja tutki ympäristöäsi sovelluksen kautta.

Mikä yllätti? Mitä oivalsit? Miten aiot soveltaa oppimaasi koulutusmateriaalia laatiessasi?

3. Silmäys saavutettavuuteen – miten saavutettavuus näkyy digivälineissä

Tässä videossa Niina Kesämaa esittelee verkkosivujen, pdf-tiedostojen ja videoiden saavutettavuusnäkökulmia.

Esityksen diat pdf-muodossa (linkit toimivat): Silmäys saavutettavuuteenLinkki avautuu uuteen välilehteen.

Pohdintatehtävä:

Palaa viimeisimmän luomasi tai käyttämäsi oppimateriaalin pariin.

  • Mitä saavutettavuuden elementtejä löydät materiaalista? Mitä apuvälineitä käytit saavutettavuuden tarkastelussa?
  • Löydätkö oppimateriaalista saavutettavuusongelmia? Miten korjaisit ne?

4. Universal Design for Learning (UDL) – Saavutettavan opetuksen muotoilu

Tässä videossa Jukka Lehtoranta esittelee saavutettavan ja kaikille soveltuvan opetuksen muotoilun pääperiaatteet oppimiseen sitoutumisen, esittämisen ja havainnollistamisen sekä toiminnan ja ilmaisutapojen näkökulmasta.

Esitysdiat pdf-muodossa (linkit toimivat): 

Pohdintatehtävä:

Pohdi mitä asioita tulisi ottaa huomioon, kun suunnittelet saavutettavaa opetusta? Mistä pääsisit helpoiten alkuun?

Oma oppimistehtävä

Oppimistehtävän tavoitteena on viedä oppimasi asiat käytäntöön, omaan opetukseen tai toimintaympäristöön. Oppimistehtävän oleellinen kysymys on: ”Miten sovellan oppimaani?”. Alla on ideoita osion oppimistehtävään.

  • Idea 1: Suunnittele 2 tunnin mittainen opetus/koulutus, jossa huomioit saavutettavuuden mahdollisimman hyvin. Millaisiin asioihin tulee kiinnittää huomiota ja miten mahdollistaa oppiminen mahdollisimman monelle? Julkaisemme koulutuksen jälkeen saavutettavuuteen liittyvää opettajamateriaalia aoe.fi-palvelussa ja jos sinulle sopii, käytämme tehtävääsi apuna tämän materiaalin suunnittelussa.
  • Idea 2: Listaa, mitä ohjelmistoja ja työvälineitä sinulla on käytössä opetuksessasi. Selvitä ja pohdi, miten miten saavutettavuus on niissä huomioitu.

Huomaathan että oppimistehtävän ei tarvitse olla tekstimuotoinen vaan voit vapaasti käyttää kuvia, videoita, infograafeja, podcasteja sen mukaan, mikä tuntuu sinusta itsestä sopivalta.

Lisätietoja