Värikkäitä pelinappuloita verkostokuvan päällä.

Samassa verkossa – laajasti oppia hybridiin

4. Hyvän mielen koulu

Miten opettajan tulisi kohdata digitaaliseen kulttuuriin kasvanut C-sukupolvi? Kokeeko opettaja ammatti-identiteettinsä uhatuksi? Ahdistaako uuteen opetussuunnitelmaankin (OPS 2016) sisältyvä väistämätön digitalisoituminen eli tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön lisääntyminen? Tuoko digipakko teknostressiä kouluun? Mielen hyvinvointi rakentuu päivittäisissä vuorovaikutus- ja oppimistilanteissa. Hyvän mielen koulussa arki vahvistaa sen jäsenten mielen hyvinvointia ja mielenterveystaitoja.

4.1. Opettajat ja oppilaat teknologian pyörteissä – keinoja teknostressin tunnistamiseen ja hallintaan

Videolla Saana Mehtälä kertoo teknostressin tunnistamisesta ja hallinnasta.

Pohdintatehtävä

  1. Mitä on teknostressi? Kenelle sitä tulee, ja milloin?
  2. Miten teknostressi voi näkyä koulussa?
  3. Miten teknostressiä voi vähentää?

Pääset jo pitkälle, kun osaat tunnistaa (omia) käyttörutiineja ja näihin liittyviä tunteita/mielentiloja.

4.2. Aivojen hyvinvointi ja kognitiivinen ergonomia. Millaisilla keinoilla voimme tehdä työstä sopivan aivoille?

Lea Jokela kertoo videolla, miten aivojen hyvinvoinnin edistäminen on tärkeää kaikissa elämän vaiheissa. Esityksessä on vinkkejä siihen, millaisilla arjen valinnoilla voimme pitää huolta aivoistamme niin koulussa, työssä kuin vapaallakin.

Pohdintatehtävä:

Mitä tarkoittaa kognitiivinen ergonomia? Millaisilla keinoilla voimme tehdä työstä sopivan aivoille?

4.3. Mielenterveys on pieniä tekoja

Miten arki tukee mielen hyvinvointia? Voiko mielenterveyttä tukevia arjen taitoja opettaa? MIELI Suomen mielenterveys ry:n asiantuntija Anni Helotien dioista voit lukea arjen ja rutiinien merkityksestä mielenterveydelle. Ne johdattavat pohtimaan keinoja, jotka tukevat selviytymistä kuormittavissa tilanteissa. Sisältöjä voi peilata opettajan oman työssäjaksamisen kuin haastavassa tilanteessa olevan oppilaan tukemisen kautta.

Oppimistehtävä

Oppimistehtävän tavoitteena on viedä oppimasi asiat käytäntöön, omaan opetukseen tai toimintaympäristöön. Oppimistehtävän oleellinen kysymys on: ”Miten sovellan oppimaani?”. Alla on ideoita osion oppimistehtävään.

  • Idea 1: Suunnittele seuraavaa lukuvuotta / kurssia / opintojaksoa muuta kokonaisuutta varten, miten autat oppijoitasi ja itseäsi hallitsemaan teknologiastressiä ja kognitiivista kuormitusta? Julkaisemme koulutuksen jälkeen saavutettavuuteen liittyvää opettajamateriaalia aoe.fi-palvelussa ja jos sinulle sopii, käytämme tehtävääsi apuna tämän materiaalin suunnittelussa. Kysymme luvan aina etukäteen.
  • Idea 2: Pohdi mitkä tekijät aiheuttavat sinulle teknostressiä tai kognitiivista kuormitusta ja miten pystyt mahdollisimman tehokkaasti vähentämään sitä omassa arjessasi ja omassa organisaatiossasi. Tee kehitysehdotuksia.
  • Idea 3: Oma idea, joka hyödyttää sinua arjessasi.

Huomaathan että oppimistehtävän ei tarvitse olla tekstimuotoinen vaan voit vapaasti käyttää kuvia, videoita, infograafeja, podcasteja sen mukaan, mikä tuntuu sinusta itsestä sopivalta. 

Lisätietoja