1. Onnistunut hybridiopetus
Hybridiopetusta voidaan toteuttaa mm. samanaikaisopetuksena tai vuoroviikkojärjestelmänä. Opettajan kannalta tämä tarkoittaa tarkkaa pedagogista suunnittelua. Mitä tavoitteita on etä- ja lähitilanteille? Miten tavoitteisiin päästään? Millaisia uusia teknologisia ja pedagogisia taitoja opettajalta sekä oppijalta vaaditaan ja miten niitä vahvistetaan. Koulutuksessa perehdymme em. osa-alueisiin asiantuntijaluennoilla, omilla kehitystehtävillä ja reflektoimalla opittua yhdessä muiden kanssa.
1. Mitä hybridiopetuksella tarkoitetaan?
01 Koulutusosion tavoitteet ja kouluttajat
Alla olevalla videolla Kaisa Honkonen esittelee koulutusosion tavoitteet sekä kouluttajat.
02: Mitä hybridiopetuksella tarkoitetaan?
Tässä videossa käydään läpi mitä hybridiopetuksella tarkoitetaan sekä hybridiopetuksen erilaisia malleja.
Pohdintatehtävä
- Mitä hybridiopetuksella tarkoitetaan
- Millaisia ajatuksia sinulle syntyi näistä neljästä mallista?
03 Hybridiopetuksen kulmakivet, osa 1
Tässä videossa käydään läpi hybridiopetuksen suunnittelun lähtökohtia.
04 Hybridiopetuksen kulmakivet, osa 2
Tässä videossa pohditaan läsnäolon, vuorovaikutuksen ja yhteisön merkitystä oppimisen tukena hybriditilanteissa.
Pohdintatehtävä:
- Mitkä ovat sinun mielestäsi kulmakiviä onnistuneeseen hybridiopetukseen?
Lisämateriaalit:
- Aalto. (2021).Hybridiopetus Aalto-yliopistossa Haettu 6.9.2021.
- Ahlgren, R., Häkkinen, S. & Eskola, A. (2020). Success factors for hybrid teaching. JAMK Haettu 4.9.2021.
- Tyrväinen, H., Uotinen,S. & Valkonen, L.(2020). Läsnäoloa ja luottamusta rakentava vuorovaikutus samanaikaisessa ja eriaikaisessa verkko-opetuksessa
- Hanover Research. (2020). Understanding hybrid school models and unconventional school structures. Haettu 23.8.2021.
- ItsLearning. (2021): Hybridioppimisen käsikirja. Ohjeita ja vinkkejä hybridistrategian toteuttamiseen.
- Suomen eOppimiskeskuksen neuvottelukunta. (2020) Hybridiopetuksen huoneentaulu (aineistoa saa vapaasti muokata ja rikastaa wikikirjastossa)
- Marstio, Tuija; Uusi-Mäkelä, Mikael; Huotari, Valtteri; Alapoikela, Mirva (2020). Läsnä ja etänä: Hybridiopetuksen hyvät käytänteet
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu.(2020). Havaintoja hybridiopetuksesta
- Tampereen yliopisto: Mitä huomioida hybridiopetuksessa
- Laakso, Matleena. (2020->) Vinkkejä hybridiopetukseen -padlet
- Marttinen, Simo. (2020.) Hybridiopetuksen ABC
2. Hybridiopetuksen taidot ja OPS
01 Opettajan taidot ja pedagogiset mallit
Sivun aloitusvideolla Jukka Lehtoranta käy läpi hybridiopetuksen taidot ja hybridiopetukseen liittyvät pedagogiset mallit.
Pohdintatehtävä:
- Mikä näistä taidoista on sinun mielestäsi oleellisiin hybridiopetuksessa?
- Pedagoginen
- Tekninen
- Vuorovaikutus
- Luova
- Mikä näistä viidestä mallista on sinun mielestäsi kaikista keskein sinun työssäsi juuri nyt?
- Behavioristinen
- Kognitiivinen
- Konstruktivistinen
- Humanistinen
- Kommunikatiivinen
02 Hybridi perusopetuksessa
Tässä videossa Jukka Lehtoranta peilaa hybridiopetuksen näkökulmia perusopetukseen.
03 Hybridi ammatillisessa opetuksessa
Tässä videossa Jukka Lehtoranta peilaa hybridiopetuksen näkökulmia ammatilliseen opetukseen.
04 Hybridi lukio-opetuksessa
Tässä videossa Jukka Lehtoranta peilaa hybridiopetuksen näkökulmia lukio-opetukseen.
05 Hybridi vapaassa sivistystyössä
Tässä videossa Jukka Lehtoranta peilaa hybridiopetuksen näkökulmia vapaan sivistystyön kentälle.
3. Käytännön esimerkkejä hybriditoteutuksista
01 Yhteenvetoa esimerkeistä
Leena Vainio ja Kaisa Honkonen
02 Perusopetuksen näkökulmia
Jukka Lehtoranta – Mitä on hybridiopetus (alla)
03 Lukio-opetuksen näkökulma
Matti Lähtevänoja – Mitä on hybridiopetus?
04 Ammatillisen opetuksen näkökulmia
Jari Välkkynen – Mitä on hybridiopetus?
05 Näkökulmia ja esimerkkejä Omniasta
Satu Luhtanen – mitä on hybridiopetus Omniassa.
06 Kieltenopetusta alakoulussa hybridin keinoin
Tarja Virtanen – mitä on hybridiopetus alakoulussa.
07 Vapaan sivistyön esimerkki hybridistä
Minna Kattelus – mitä on hybridiopetus
Oma oppimistehtävä
Oppimistehtävän tavoitteena on viedä oppimasi asiat käytäntöön, omaan opetukseen tai toimintaympäristöön. Oppimistehtävän oleellinen kysymys on: Miten sovellan oppimaani? Oppimistehtävä voi olla esimerkiksi:
- Tuntisuunnitelma, miten ja missä toteutan hybridiopetusta?
- Kehityssuunnitelma, organisaationi etenemissuunnitelma kohti hybridiä
- Kartoitus osaamisestani / organisaation osaamisesta hybridiin liittyen
- Kartoitus käytettävissä olevista välineistä tai resursseista.
Huomaathan että oppimistehtävän ei tarvitse olla tekstimuotoinen vaan voit vapaasti käyttää kuvia, videoita, infograafeja, podcasteja, ihan mikä tuntuu sinusta itsestä sopivalta.