Värikkäitä pelinappuloita verkostokuvan päällä.

Samassa verkossa – laajasti oppia hybridiin

1. Onnistunut hybridiopetus

Hybridiopetusta voidaan toteuttaa mm. samanaikaisopetuksena tai vuoroviikkojärjestelmänä. Opettajan kannalta tämä tarkoittaa tarkkaa pedagogista suunnittelua. Mitä tavoitteita on etä- ja lähitilanteille? Miten tavoitteisiin päästään? Millaisia uusia teknologisia ja pedagogisia taitoja opettajalta sekä oppijalta vaaditaan ja miten niitä vahvistetaan. Koulutuksessa perehdymme em. osa-alueisiin asiantuntijaluennoilla, omilla kehitystehtävillä ja reflektoimalla opittua yhdessä muiden kanssa.

1. Mitä hybridiopetuksella tarkoitetaan?

01 Koulutusosion tavoitteet ja kouluttajat

Alla olevalla videolla Kaisa Honkonen esittelee koulutusosion tavoitteet sekä kouluttajat.


02: Mitä hybridiopetuksella tarkoitetaan?

Tässä videossa käydään läpi mitä hybridiopetuksella tarkoitetaan sekä hybridiopetuksen erilaisia malleja.

Pohdintatehtävä

  1. Mitä hybridiopetuksella tarkoitetaan
  2. Millaisia ajatuksia sinulle syntyi näistä neljästä mallista?

03 Hybridiopetuksen kulmakivet, osa 1

Tässä videossa käydään läpi hybridiopetuksen suunnittelun lähtökohtia.


04 Hybridiopetuksen kulmakivet, osa 2

Tässä videossa pohditaan läsnäolon, vuorovaikutuksen ja yhteisön merkitystä oppimisen tukena hybriditilanteissa.

Pohdintatehtävä:

  • Mitkä ovat sinun mielestäsi kulmakiviä onnistuneeseen hybridiopetukseen?

Lisämateriaalit:

2. Hybridiopetuksen taidot ja OPS

01 Opettajan taidot ja pedagogiset mallit

Sivun aloitusvideolla Jukka Lehtoranta käy läpi hybridiopetuksen taidot ja hybridiopetukseen liittyvät pedagogiset mallit.

Pohdintatehtävä:

  1. Mikä näistä taidoista on sinun mielestäsi oleellisiin hybridiopetuksessa?
    • Pedagoginen
    • Tekninen
    • Vuorovaikutus
    • Luova
  2. Mikä näistä viidestä mallista on sinun mielestäsi kaikista keskein sinun työssäsi juuri nyt?
    • Behavioristinen
    • Kognitiivinen
    • Konstruktivistinen
    • Humanistinen
    • Kommunikatiivinen

02 Hybridi perusopetuksessa

Tässä videossa Jukka Lehtoranta peilaa hybridiopetuksen näkökulmia perusopetukseen.


03 Hybridi ammatillisessa opetuksessa

Tässä videossa Jukka Lehtoranta peilaa hybridiopetuksen näkökulmia ammatilliseen opetukseen.


04 Hybridi lukio-opetuksessa

Tässä videossa Jukka Lehtoranta peilaa hybridiopetuksen näkökulmia lukio-opetukseen.


05 Hybridi vapaassa sivistystyössä

Tässä videossa Jukka Lehtoranta peilaa hybridiopetuksen näkökulmia vapaan sivistystyön kentälle.

3. Käytännön esimerkkejä hybriditoteutuksista

01 Yhteenvetoa esimerkeistä

Leena Vainio ja Kaisa Honkonen


02 Perusopetuksen näkökulmia

Jukka Lehtoranta – Mitä on hybridiopetus (alla)


03 Lukio-opetuksen näkökulma

Matti Lähtevänoja – Mitä on hybridiopetus?


04 Ammatillisen opetuksen näkökulmia

Jari Välkkynen  – Mitä on hybridiopetus?


05 Näkökulmia ja esimerkkejä Omniasta

Satu Luhtanen – mitä on hybridiopetus Omniassa.


06 Kieltenopetusta alakoulussa hybridin keinoin

Tarja Virtanen – mitä on hybridiopetus alakoulussa.


07 Vapaan sivistyön esimerkki hybridistä

Minna Kattelus – mitä on hybridiopetus

Oma oppimistehtävä

Oppimistehtävän tavoitteena on viedä oppimasi asiat käytäntöön, omaan opetukseen tai toimintaympäristöön. Oppimistehtävän oleellinen kysymys on: Miten sovellan oppimaani? Oppimistehtävä voi olla esimerkiksi:

  • Tuntisuunnitelma, miten ja missä toteutan hybridiopetusta?
  • Kehityssuunnitelma, organisaationi etenemissuunnitelma kohti hybridiä
  • Kartoitus osaamisestani / organisaation osaamisesta hybridiin liittyen
  • Kartoitus käytettävissä olevista välineistä tai resursseista.

Huomaathan että oppimistehtävän ei tarvitse olla tekstimuotoinen vaan voit vapaasti käyttää kuvia, videoita, infograafeja, podcasteja, ihan mikä tuntuu sinusta itsestä sopivalta. 

Lisätietoja