Värikkäitä pelinappuloita verkostokuvan päällä.

Samassa verkossa – laajasti oppia hybridiin

2. Tietosuoja ja tietoturva haltuun

Tietosuoja sekä tietoturva ovat jatkuvasti ajankohtaisia aiheita niin koulussa kuin yhteiskunnassa yleensäkin, ja hybridiopetus on entisestään lisännyt tarvetta omien tietojen suojaamiselle ja oppilaiden ymmärrykselle verkkoturvallisuuden perusasioista. Koulutuksessa perehdymme tietosuojan periaatteisiin, hybridiopetuksen tietoturvallisiin käytäntöihin sekä oppilaiden opastamiseen kohti tietoturvallista arkea ja opiskelua.

1 Koulutusosion tavoitteet ja kouluttajat

Videolla esitellään osion Tietoturva ja tietosuoja haltuun tavoitteet sekä kouluttajat. HUOM! Ideana on, että katsot tässä koulutusosiossa joko Teemu Heinon tai Jan Amnellin puheenvuoron. Teemu Heinon puheenvuoro on suunnattu peruskoulun, lukion ja ammatillisen puolen opettajille, ja Jan Amnellin puheenvuoro vapaan sivistystyön opettajille. Voit toki halutessasi tutustua molempiin näistä puheenvuoroista!


02 Miksi tieto on arvokasta?

Kun puhutaan tietosuojasta ja tietoturvasta, halutaan suojata jollain tapaa arvokasta tietoa. Mutta millä tavoilla tieto voi olla arvokasta, ja kenelle? Tätä pohditaan seuraavalla videolla.


03 Hybridiopetus ja turvallisuus + Osion pääkäsitteet

Videolla kerrotaan, mitä erityispiirteitä liittyy hybridiopetuksen tietoturvaan ja tietosuojaan, ja mitä tietoturvalla ja tietosuojalla oikeastaan tarkoitetaan?

Pohdintatehtävä

Minkälaisissa tilanteissa opettajan työssä tietosuoja tai tietoturva saattavat vaarantua?


04 Inhimilliset virheet ja tietoturva + loppuyhteenveto

Videolla esitellään yleisiä inhimillisiä virheitä, joista voi seurata riskejä tietojen vuotamiselle. Lopuksi puheenvuoron sisältö vedetään yhteen.


LISÄMATERIAALIT – Ohjeistusta opettajille

  • Opetushallituksen tietosuojaopasVuonna 2021 julkaistu Tietosuojaopas tukee kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjiä henkilötietojen käsittelyssä. Opas sisältää tietoa esimerkiksi henkilötietojen käsittelyn periaatteista, rekisteröityjen oikeuksista ja tietosuojavastaavan tehtävistä.
  • Digi- ja väestötietovirasto: Digituen eettinen ohjeistus
    Ohjeistus esittelee digituen antajan ja digituen saajan velvollisuudet. Ohjeistuksen tavoitteena on edistää turvallista ja laadukasta digitukea, joka toteutetaan molempien osapuolten yhteisymmärryksessä. Sisältää ohjeita mm. asiakkaan yksityisyyden säilyttämiseksi.
  • Uudet lukutaidot -ohjelman vastuullisuus ja turvallisuus -osion opetustavoitteet
    Kehittämisohjelman kuvaukset tukevat opetuksen suunnittelua ja toteuttamista sekä paikallisten suunnitelmien laatimista ja päivittämistä. Kuvauksia on ollut laatimassa opettajia ja muita asiantuntijoita.

LISÄMATERIAALIT – Infoa ja oppimateriaaleja

2.1 Tietoturva ja tietosuoja opettajan työssä (peruskoulu, lukio ja ammatillinen)

01 Johdanto ja hybridiopetuksen erityispiirteet

Pohdintatehtävä

Oletko huomannut erityisesti hybridi- tai etä-opetuksessa tilanteita, joissa tietosuoja tai tietoturva saattavat vaarantua?


02 Henkilötietojen käsittely ja sen oikeusperusteet


03 Opettajien rooli ja tietosuojaosaaminen


04 Opettajien osaaminen (osa 2) ja tietojen säilytysajat


05 Lupien kysyminen oppilailta/opiskelijoilta

2.2 Tietosuoja vapaan sivistystyön opettajan työssä

01 Vapaan sivistystyön toimintaympäristö (esimerkkinä Työväenopisto Arbis)


02 Työväenopiston järjestelmät ja tietosuoja

Pohdintatehtävä

  • Onko teillä mahdollisuutta käyttää ohjelmistoja, joita ei käytetä kunnan peruskouluissa?
  • Onko opettajien helppoa ehdottaa uusien sovelluksien käyttöönottoa oppilaitoksessa?

03 Opettajan toiminta lähi- ja etäopetuksessa


04 Pilvipalvelut, kokoussovellukset ja sähköposti


05 Henkilökohtaisten palveluiden ja somen käyttö kursseilla

Pohdintatehtävä

Miten vapaassa sivistystyössä voitaisiin opastaa kansalaisia esimerkiksi sosiaalisen median käytössä siten, että opiskelijoiden yksityisyys säilyy?

3 Tietoturva koulutusalan yrityksissä

01 Tietoturva on tärkeä asia yritykselle

Pohdintatehtävä:

Oletko huomannut viime kuukausina mediassa tietomurtoihin liittyviä uutisia?


02 Laki säätelee yrityksiä

Pohdintatehtävä:

Oletko koskaan pyytänyt yritystä poistamaan henkilötietoja rekisteristä?
Lue lisää: https://tietosuoja.fi/kun-haluat-poistaa-tietosi


03 Näkökulmia tietoturvaan


04 Miten käyttäjä voi vaikuttaa tietoturvaan?

Pohdintatehtävä

Miten organisaatiossasi ylläpidetään tvt-osaamista tietoturvan näkökulmasta?

4. Tietoturvan ja tietosuojan opettaminen

01 Turvallisen toiminnan tavoitteet Uudet lukutaidot -ohjelmassa

Pohdintatehtävä

Tutustu OPH:n Uudet lukutaidot -ohjelman turvallisen toiminnan tavoitteisiin ja etsi sieltä tavoite, jota olet edistänyt omassa opetuksessasi tai jota haluaisit edistää omassa opetuksessasi.


02 Esimerkkejä opetukseen (osa 1)


02 Esimerkkejä opetukseen (osa 2)

Pohdintatehtävä

Onko jokin puheenvuoron neljästä esimerkistä sellainen, että voisit kuvitella hyödyntäväsi sitä omassa opetuksessasi? Mille ikäryhmälle opetus voisi sopia, ja kauanko käyttäisit siihen aikaa?


LISÄMATERIAALIT – Ohjeistusta opettajille

  • Opetushallituksen tietosuojaopasVuonna 2021 julkaistu Tietosuojaopas tukee kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjiä henkilötietojen käsittelyssä. Opas sisältää tietoa esimerkiksi henkilötietojen käsittelyn periaatteista, rekisteröityjen oikeuksista ja tietosuojavastaavan tehtävistä.
  • Digi- ja väestötietovirasto: Digituen eettinen ohjeistus
    Ohjeistus esittelee digituen antajan ja digituen saajan velvollisuudet. Ohjeistuksen tavoitteena on edistää turvallista ja laadukasta digitukea, joka toteutetaan molempien osapuolten yhteisymmärryksessä. Sisältää ohjeita mm. asiakkaan yksityisyyden säilyttämiseksi.
  • Uudet lukutaidot -ohjelman Vastuullisuus- ja turvallisuus -osion opetustavoitteet
    Kehittämisohjelman kuvaukset tukevat opetuksen suunnittelua ja toteuttamista sekä paikallisten suunnitelmien laatimista ja päivittämistä. Kuvauksia on ollut laatimassa opettajia ja muita asiantuntijoita.

LISÄMATERIAALIT – Infoa ja oppimateriaaleja

Oma oppimistehtävä

Oppimistehtävän tavoitteena on viedä oppimasi asiat käytäntöön, omaan opetukseen tai toimintaympäristöön. Oppimistehtävän oleellinen kysymys on: ”Miten sovellan oppimaani?”. Alla on ideoita osion oppimistehtävään.

  • Idea 1: Suunnittele 2 tunnin tietosuojaan ja tietoturvaan liittyvä koulutus oppilaillesi. Käytä pohjana Opetushallituksen Uudet lukutaidot -ohjelman turvallisen toiminnan tavoitteita. Jos olet peruskoulun opettaja, toivomme sinun valitsevan tämän oppimistehtävän. Julkaisemme koulutuksen jälkeen tietoturvan ja tietosuojan opettajamateriaalia aoe.fi-palvelussa ja jos sinulle sopii, käytämme tehtävääsi apuna tämän materiaalin suunnittelussa.
  • Idea 2: Listaa, mitä ohjelmistoja sinulla on käytössä opetuksessasi. Selvitä ja pohdi, miten tietosuoja ja tietoturva on niissä toteutettu. Voit kysyä oppilaitoksen/opiston tietosuojavaastaavalta tähän apua. Jatkotehtävä: Valitse näistä kaksi ohjelmistoa ja pohdi miten voit omalla toiminnallasi varmistaa tietoturvallisen käytön opettajana ja oppilaille/opiskelijoille.

Huomaathan että oppimistehtävän ei tarvitse olla tekstimuotoinen vaan voit vapaasti käyttää kuvia, videoita, infograafeja, podcasteja sen mukaan, mikä tuntuu sinusta itsestä sopivalta.

Lisämateriaali: Tietosuoja ja tietoturva 4.-8. luokkalaisille

Opettajan ohje:  4-8lk Tietoturva ja tietosuoja

Alla lisäohjeet opettajille opetustuokiota varten. Tiedostossa on lisätietoja diojen aiheista sekä hyödyllisiä linkkejä.

Lisätietoja