OSIO 4: Eväitä opintopiirin ohjaamiseen

Tämän osion jälkeen:

  • tiedät, miten opintopiiriin pitää valmistautua
  • osaat perustaa oman opintopiirin

Aloitus

Neljännellä tapaamiskerralla osallistujat ovat melko tuttuja toisilleen, joten esittäytymiseen ei tarvitse käyttää yhtä paljon aikaa kuin aiemmilla kerroilla. Toivota kuitenkin osallistujat tervetulleiksi, esittele itsesi ja kertaa päivän teema sekä oppimistavoitteet. Kertaa aina myös käytännön järjestelyt, miten voi osallistua, milloin on tauko, mistä saa kahvia, jne.

Suosittelemme jonkun yhteisen aloitusharjoituksen tekemistä, sillä se lisää vuorovaikutusta heti alusta alkaen ja aktivoi osallistumaan. Voit valita sinulle sopivimman aloitusharjoituksen ohjaajan työkalupakista tai keksiä ihan oman. Voit myös käydä läpi edellisen kerran kotitehtävän, mikäli sellainen on opintopiirissäsi annettu.

Esimerkki: Harjoitus Opintopiirin ohjaamisen ABC -kurssilta

Kävimme yhdessä läpi viime kerralla annetun kotitehtävän. Tehtävänä oli miettiä, mikä estää sinua aloittamasta omaa opintopiiriäsi? Keskustelimme yhdessä esiin nostetuista esteistä ja haasteista. Mitä vinkkejä sinulla on niiden ratkaisemiseksi?

Opiskelu

Tämä osio keskittyy kokonaan oman opintopiirin aloittamiseen, ohjaajan näkymän käyttämiseen P2PU.org-sivustolla sekä muihin opintopiirin aloittamiseen liittyviin käytännön asioihin.

Miten valita tapaamispaikka?

Lähitapaaminen

Koita löytää opintopiiritapaamisia varten paikka, joka on käytettävissä 90-120 minuuttia joka viikko ja joka on maksuton. Suosittelemme kirjastojen tiloja, joita kuka tahansa voi käyttää. Opintopiiri voi kokoontua myös esim. kahvilassa, avoimissa työtiloissa tai vaikkapa kunnan / kaupungin tarjoamissa harrastetiloissa. 

Tapaamistilaa valittaessa on hyvä huomioida, että 

  • tila on helposti saavutettava (etäisyys, sijainti ja esteetön pääsy, jos on fyysinen vamma tms)
  • tilassa on internet-yhteys (wifi)
  • tilassa on pistokkeita lataamista varten
  • WC-tilat ovat käytettävissä
  • parkkimahdollisuus tai hyvät julkiset kulkuyhteydet

Lisäksi olisi toivottavaa, että tilassa on valkotaulu, projektori tai näyttö, jonne voi jakaa näkymää omalta tietokoneelta. Myös muunneltava kalustus eli siirreltävät pöydät ja tuolit mahdollistavat tilan järjestämisen ohjaajan toivomalla tavalla.

Ennen ensimmäistä tapaamiskertaa varmista, että

  • saat tilan varattua koko opintopiirin ajaksi
  • tiedät WiFi-verkon nimen ja salasanan
  • tiedät, mistä tarvittaessa löytää lisätuoleja, -pöytiä yms
  • tiedät, tarvitsetko tilaan erillisiä avaimia tai ovikoodia yms
  • tunnet tilaan liittyvät erityiset säännöt (palauta tuolit ja kalusteet alkuperäisille paikoilleen, tilasta pitää poistua viimeistän klo 12, yms)

Etätapaaminen

Verkko-opintopiirin voi järjestää jossakin sähköisessä kokousympäristössä. Näistä esimerkkejä ovat mm. Google Meet, Microsoft Teams, Zoom tai Jitsi. Google Meet -kokouksia voi järjestää kuka tahansa, jolla on Google-tunnus. Teams ja Zoom vaativat maksullisen lisenssin, joten niiden käyttö opintopiirissä on haastavaa, jollei kyseistä lisenssiä satu omistamaan. Jit.si puolestaan on avoimen lähdekoodin videoneuvottelupalvelu, joka ei seuraa käyttäjiään eikä myy tietoja mainostajille. Sen käyttöön ei edes tarvita käyttäjätunnuksia. Open Knowledge Finland tarjoaa Suomessa toimivan palvelun, jossa kuka vain voi järjestää 2-200 henkilön välisiä videokokouksia ja koulutuksia. Open Knowledge Finlandin palvelimella sijaitsevaa kokouspalvelua pääsee käyttämään osoiteessa: https://meet.okf.fi/

OHJE: siirry selaimella osoitteeseen https://meet.okf.fi/ ja kirjoita Aloita uusi kokous -laatikkoon kokouksen nimi. Antamasi nimi muodostaa kokousosoitteen loppuosan. Paina Aloita ja voit aloittaa kokouksen. Kutsu osallistujat jakamalla kokouksen osoite osallistujille. Kokoushuoneen osoite on pysyvä eli voit luoda kokoushuoneen jo hyvissä ajoin ennen opintopiirin alkua. Toinen tapa luoda kokous jit.si ympäristössä on kirjoittaa kokouksen nimi osoitepalkkiin kauttaviivalla erotettuna eli kirjoita https://meet.okf.fi/ kauttaviivan jälkeen oman kokouksesi nimi ja paina enter.

Huomioi, että sekä Google Meet että Jitsi toimivat parhaiten Chrome-selaimella (ja ei lainkaan esim IE tai Edge-selaimilla).

Video-ohje Jitsin-käyttöön: https://www.youtube.com/watch?v=Ulk5nhEGBzg

Verkkokokoustilaa valitessa on hyvä huomioida sen käytön helppous sekä se, miten helposti kokoukseen pääsee liittymään (vaaditaanko esim. kirjautumista tai lisäosien asennusta). Suosittelemme käyttämään itselle tuttua työvälinettä tai tutustumaan kokousympäristöön hyvissä ajoin ennen ensimmäistä tapaamiskertaa ja vaikkapa harjoittelemaan sen käyttöä kaverin kanssa.

Miten valmistaudut opintopiiriin?

Opintopiirin ohjaaminen vaatii ohjaajalta noin kolme tuntia viikossa, josta suurin osa kuluu itse opintopiirissä. Sen lisäksi ohjaaja voi käyttää aikaa alkuvalmisteluihin ja (lähitapaamispaikan) loppusiivoukseen, yhteydenpitoon osallistujien kanssa tapaamisten välillä ja tulevan viikon kurssimateriaaleihin perehtymiseen.

Suosittelemme, että ajoitat ensimmäisen opintopiirisi 3-6 viikon päähän tulevaisuuteen. Tämä antaa sinulle runsaasti aikaa mainostaa opintopiiriäsi, houkutella osallistujia, perehtyä materiaaliin ja suunnitella opintopiirisi toteutusta. 

Ohessa yksi mahdollinen viikkoaikataulu suunnittelulle:

3 – 6 viikkoa ennen

  • jos järjestät opintopiirin yhdessä jonkin toisen tahon kanssa (esim. kirjasto), keskustele suunnitelmista heidän kanssaan hyvissä ajoin
  • valitse kurssi
  • etsi sopiva fyysinen tai verkkokokoustila
  • valitse aloituspäivämäärä ja muut opintopiirin tapaamispäivät
  • suunnittele opintopiirin aloitusaika ja tapaamisen kesto
  • varmista, että sinulla on tarvittavat välineet saatavilla (kannettavat tietokoneet, kuulokkeet tai kaiuttimet, kynät, nimiliput, jne.)

2-4 viikkoa ennen

  • markkinoi opintopiiriäsi eri kanavissa, esim facebook-ryhmissä, kirjastojen kanavissa, tapahtumasivustoilla, yhteistyökumppanien sivustoilla jne.
  • voit tehdä opintopiiristä myös esitteen (flyerin) ja jakaa sitä esim paikallisessa kirjastossa tai kahvilassa
  • mieti, onko sinulla yhteistyötahoja tai verkostoja, jotka olisivat kiinnostuneita opintopiiristäsi
  • jaa tietoa myös ystävillesi ja tuttavillesi ja pyydä heitä jakamaan tietoa eteenpäin

1 viikko ennen

  • vahvista ilmoittautuneet
  • vahvista tapahtumapaikka ja aika
  • jos ohjaat verkko-opintopiiriä, niin testaa työkalut, joita aiot käyttää

Kerää palautetta ja toiveita yhteisöltä

Ennen kuin aloitat opintopiirisi, voit kartoittaa yhteisöstäsi potentiaalisten opintopiiriosallistujien tarpeita ja kiinnostuksen kohteita. Seuraavassa muutamia tapoja, joita P2PU-yhteisö on kehittänyt:

Q-metodi

Q-metodi on ilmoitustauluäänestys, jonka avulla ihmiset voivat kertoa, mistä aiheista he ovat kiinnostuneita. Q-metodi sai nimensä Qumishalta, eräältä Detroitin kaupungin kirjastossa toimivalta opintopiiriohjaajalta, joka keksi idean mainostaakseen omia opintopiirejään. Metodi on yksinkertainen: laita oman kirjastosi tai muun lähelläsi toimivan julkisen tilan seinälle kysely, johon on listattu mahdollisia opintopiirikursseja. Laita listan viereen kynä tai tarroja ja anna ihmisten äänestää, mikä heitä kiinnostaa. Voi ladata P2PU:n sivulta äänestyslomakkeen (englanniksi) tai voit tehdä sen itse.

P2PU:n ohjaajien keskustelualueelta näet, miten ohjaajat muissa maissa ovat ideaa toteuttaneet.

Teemahaastattelut 

Osallistutko usein tapahtumiin tai kuulutko verkostoihin? Löytyisikö niistä opintopiireistä kiinnostuneita henkilöitä? Voit kerätä heidät yhteen, haastatella heitä ja kysyä suoraan, millaiset opintopiirit ja aiheet heitä kiinnostaisivat. Haastatteluilla voit syventää ymmärrystä siitä, mikä palvelee oppijoita parhaiten. 

Voit myös tutustua yhteisöfoorumimme Promotion and Outreach-palstaan, joka sisältää useita esitteitä, viestintäideoita ja logoja, joita voit käyttää opintopiirisi markkinointiin (englanniksi).

Yhteydenpito ja palaute

Palaute on tärkeä osa vertaisoppimista. Suomen eOppimiskeskus ry pitää käyttäjien yksityisyyttä äärimmäisen tärkeänä ja noudattaa Euroopan Unionin yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR). Ohessa on kuvaus yhteydenpidosta opintopiirin aikana:

Ilmoittautumisvaiheessa

Kerro selkeäsi missä ja miten ohjaamaasi opintopiiriin voi ilmoittautua. Kerro myös jos opintopiiriin osallistuminen vaatii jotain ennakkovalmistelua (esim. aineiston lataamista ennen ensimmäistä tapaamiskertaa). Kerro myös jos osallistuminen vaatii jotain välineitä, laitteita tai ohjelmistoja tai erityisiä tietoja tai taitoja.

Opintopiirin aikana

Osallistujille on hyvä lähettää muistutusviesti tulevasta tapaamisesta jollain sopivalla ja yhteisesti sovitulla välineellä (tekstiviesti, whatsapp, sähköposti, tms). Jokaisen tapaamisen jälkeen voit myös kirjoittaa koosteen tapaamisesta ja lähettää sen osallistujille. Kooste ei ole pakollinen, mutta se on varmasti mukava lisä oppijoille ja sinulle itsellesi, jos ehdit kirjoittaa muutaman sanan. 

Opintopiirin jälkeen

Opintopiirin päätyttyä on hyvä pyytää palautetta opintopiiristä osallistujilta. Pohdittavia asioita voivat olla saavuttivatko osallistujat opintopiirille asettamat tavoitteet, saavutitko sinä ohjaajana itsellesi asettamasi tavoitteen, mikä opintopiirissä onnistui ja toimi hyvin, mitä voitaisiin parantaa ja mitä on suunnitelmissa seuraavaksi.

Palautteesta voi tehdä yhteenvedon ja jakaa sen osallistujille opintopiirin jälkeen.

Esimerkki: Opintopiirin ohjaamisen ABC -kurssin harjoitus

Opintopiiriä luodessasi voit tarkastella näitä tukikysymyksiä:

Mitä toivot saavuttavasi sillä, että ohjaat tämän opintopiirin?
Oletko jo päättänyt aiheen?
Mikä kurssi tai materiaali sopii parhaiten opintopiiriisi?
Missä pidät opintopiirisi?
Mikä kellonaika toimii parhaiten potentiaalisille osallistujille ja sinulle?
Miten mainostat opintopiiriäsi?
Onko jokin lisäkysymys, johon haluaisit kaikkien osallistujien vastaavan ilmoittautuessaan?

Lopetus

Toiseksi viimeisellä kerralla on hyvä suunnata ajatuksia jo oman opintopiirin ohjaamiseen ja pyrkiä madaltamaan kynnystä sen aloittamiseen. Yhteenvetokysymyksenä mietimme Opintopiirin ohjaamisen ABC -kurssilla seuraavaa:

Miten voimme auttaa sinua aloittamaan opintopiirisi? Millaista tukea tarvitset meiltä?

Pyrkikää yhdessä löytämään mahdollisimman monta ratkaisua.

Esimerkki: Kotitehtävä

Viimeisellä tapaamiskerralla suunnittelemme oman opintopiirin käytännön toteutusta omaan aiheeseen liittyen. Voit jo ennakkoon pohtia, millaisia aktivointeja haluaisit ohjata aloitus-, opiskelu- tai/ja lopetusvaiheessa.

Voi käyttää apuna pohdinnassa Ohjaajan työkalupakkia.

Lisämateriaalia

Mistä tiedän, mitä ihmiset haluavat oppia? (Englanninkielinen video):

Miten markkinoin opintopiiriä? (englanninkielinen video):

Markkinointimateriaalia (englanniksi)
promotional and outreach materials 

Tarvikkeiden tarkistuslista (englanniksi)
a supplies checklist