Ohjaajien työkalupakki ohjaamisen tueksi

Käsikirjat ohjaamisen tueksi

Huomio lukijalle
Nämä käsikirjat on tuotettu osana Learning Circles in Libraries (Erasmus+) -hanketta. Hanke on monikansallinen. Hankkeen käsikirjat on konekäännetty englannista suomeksi ja sen jälkeen kevyesti editoitu. Tästä johtuen käsikirjojen kieliasussa voi olla puutteita. Käsikirjojen sisältö käy kuitenkin tekstistä selkeästi ilmi. Mukavia lukuhetkiä.

Opintopiirisuunnitelma

Opintopiirisuunnitelma: Opintopiiritapaamisen ohjelmarunko (pdf)

Ilmainen kokousympäristö verkossa

Jitsi on avoimen lähdekoodin videoneuvottelupalvelu, joka ei seuraa käyttäjiään eikä myy tietoja mainostajille. Sen käyttöön ei edes tarvita käyttäjätunnuksia! Open Knowledge Finland tarjoaa nyt Suomessa toimivan palvelimen, jossa kuka vain saa järjestää 2-200 henkilön välisiä videokokouksia.

Osoite: https://meet.okf.fi

Jitsin käyttöohjevideo, Niina Holopainen.

Muita mahdollisia kokoontumisalustoja verkossa

Googlen Meet-palvelu
Microsoftin Teams
Zoom-videoneuvottelupalvelu

Tärkeintä on huomioida, että kaikki pääsevät osallistumaan mahdollisimman helposti, mieluiten ilman mitään asennuksia tai kirjautumisia.

Ilmaisia työkaluja osallistamiseen verkossa

Mentimeter.com 

  • Ilmaisessa versiossa voi olla 3 kyselyä yhtäaikaa. Vaatii kirjautumisen ohjaajalta, mutta ei osallistujilta.
  • Monipuolinen työkalu, jossa useita erilaisia kyselypohjia käytettävissä.

Answergarden.ch

  • Yksinkertainen ja ilmainen kysymys-vastaus-työkalu
  • Ohjaaja voi asettaa kysymyksen ja osallistujat pääsevät kirjoittamaan vastauksia 
  • Ei vaadi kirjautumista ohjaajalta eikä osallistujilta, mutta taulun tekijä voi antaa taululle salasanan, jolla taulun vastauksia pääsee muokkaamaan
  • Asetuksista voi valita saako jokainen vastata kerran vai useasti, yksi vastaus on pituudeltaan joko 20 tai 40 merkkiä (valitaan asetuksissa)

Padlet.com

  • seinä, johon voi helposti kiinnittää kommentteja, linkkejä tai kuvia tms
  • soveltuu mm. kysymysten esittämiseen, materiaalin keräämiseen, palauteen koostamiseen, jne
  • ilmaisessa versiossa voi olla 3 taulua yhtäaikaa auki
  • vaatii kirjautumisen ohjaajalta, mutta ei osallistujilta
  • Padlet-taulu Padlet-ohjeista: https://padlet.com/matlaakso/padlet (Matleena Laakso)

Sketchtogether

  • nopeaan yhdessä piirtämiseen soveltuva työkalu
  • ei vaadi kirjautumista ohjaajalta eikä osallistujilta
  • taulu pysyy käytössä 60 minuuttia aloituksesta, minkä jälkeen se tyhjentyy automaattisesti
  • aloitus Skecth now -painikkeesta

Limnu.com

  • yhteiseen piirtelyyn sopiva työkalu
  • maksullinen, mutta kirjautumisella saa 14 päivän ilmaisen kokeilujakson
  • vaatii kirjautumisen ohjaajalta, ei osallistujilta
  • osallistujat klikkaavat tauluun Guest login -nappulasta taulun alareunassa

Ryhmärenki: Digitaaliset seurapelit

  • Sivustolta löytyy useita digitaalisia seurapelejä esim. onnenpyörä, jota voi käyttää tutustumisen apuna kysymällä esimerkiksi Jos-alkuisia kysymyksiä, kesään tai talveen liittyviä kysymyksiä, jne

Liikunnallisia harjoitteita / taukojumppaa:

  • Jumppakissan YouTube-kanavalta löytyy useita lyhyitä videoita, joita voi käyttää esim taukojumppana tai muuten virkistäytymisen opiskelun ohessa

Kahoot.it

  • nopeuteen perustuva visa/kysymystyökalu
  • vaatii kirjautumisen ohjaajalta, mutta ei osallistujilta
  • Ilmaisessa versiossa visaan voi osallistua max. 10 hlöä
  • oman kahoot-visan pääsee luomaan osoiteesta https://create.kahoot.it/

Quizlet

Kysymyksiä ohjaamisen tueksi

Yleisiä

  • Onko muilla samanlaisia ajatuksia ja miten voisimme yhdessä  asiaa edistää / ratkaista?
  • Miten sinä neuvoisit tai auttaisit tässä tilanteessa?
  • Onko jollain jo kokemusta aiheesta jonka haluaisi jakaa muille?
  • Onko jollain vinkata hyvää lisämateriaalia tai muuta tietoa / aineistoa?
  • Onko jotain mitä haluaisit pohtia yhdessä muiden kanssa?

Aloitusvaiheeseen

  • Mikä on tavoitteesi tälle kerralle?
  • Onko mielessäsi joku hyvä linkki tai vinkki päivän teemaan liittyen?
  • Mitä sinulle jäi päällimmäisenä mieleen viime tapaamisesta?
  • Jaa esimerkki mielekkäästä oppimiskokemuksestasi. Mikä teki siitä merkityksellisen? Voisiko siitä olla hyötyä tässä opintopiirissä?

Yhteenvetovaiheeseen

  • Mikä yllätti sinut tänään?
  • Mitä toivot ensi kerralta?
  • Ketä haluaisit kiittää tänään?
  • Mikä oli tärkein oppimasi asia tänään? Nousiko esiin jotakin päivänpolttavaa kysymystä?

Ohjaajan itsearvioinnin tueksi

  • Huomioinko kaikki opintopiirin osallistujat tasapuolisesti?
  • Annoinko kaikille tilaa keskustella ja ilmaista itseään?
  • Onnistuiko keskustelun ylläpitämisessä?
  • Mitä voin tehdä ensi kerralla toisin / paremmin?
  • Missä onnistuin tänään erityisen hyvin?