Tervetuloa Osallisuuden ja hyvinvoinnin teemaan!
Hyvinvoinnin kehässä hyvinvoiva ihminen oppii ja oppiminen lisää hyvinvointia. Kun teemme opetuksen ja oppimisen muotoilua, on hyvä pysähtyä tarkastelemaan, millä tavoin varmistamme arjen hyvinvoinnin.
Osallisuuden tunne on yksi merkittävimmistä hyvinvoinnin elementeistä.
Osallisuuteen liittyviä käsitteitä ovat osallistuminen ja osallistaminen. ITLAn mukaan
- Osallisuus sisältää henkilökohtaisen tunteen osallisuudesta.
- Osallistuminen ei välttämättä sisällä henkilökohtaista tunnetta osallisuudesta.
- Osallistaminen tarkoittaa ihmisen ottamista mukaan johonkin yhteiseen.
Nämä kolme käsitettä eivät siis ole sama asia. Niissä on nyanssiero, joka meidän tulisi huomioida kun pohdimme opetuksen vuorovaikutuselementtejä ja niiden vaikutusta hyvinvointiin. Toimivan vuorovaikutuksen pohjana on luottamus siihen, että tulen kohdatuksi ihmisenä ja minut hyväksytään sellaisena kuin olen. Universal Design for Learning -viitekehykseen perustuvassa opetuksen muotoilussa oppijoiden lähtökohdat huomioidaan alusta alkaen. Tietenkään kaikkia mahdollisia haasteita ei pystytä etukäteen arvaamaan, mutta tyypillisimmät huomioidaan. Tämä vähentää jo merkittävästi mahdollisesti tarvittavaa myöhempää muokkaustyötä.
Tämän teeman kouluttajina ovat Virpi Soini, Kaisa Honkonen, Jukka Lehtoranta ja Niina Kesämaa. Osion tavoitteena on
- käydä tutustumisretkellä oppijan haasteisiin teknisessä maailmassa
- ymmärtää miten opetuksen muotoilussa otetaan huomioon oppimisen haasteita
- tutustua Universal Design for Learning -viitekehykseen,
- tutustua hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin verkko-opetuksessa,
- poimi listauksesta eri katergorioista pari verkkotyökalua, joita et ole aiemmin käyttänyt.
Aineistona sinulla on tässä osassa useita luentovideoita, jotka avaavat teemaa sekä opettajan että oppijan näkökulmasta.
Näiden lisäksi aineistosta olevat tehtävät toimivat johdatuksena seuraavana olevaan Teknologia-teemaan. Teknologiakyselyllä kartoitamme teillä käytössä olevia työvälineitä, jotta voimme tukea myös niiden käytössä.
Mikäli tämä osa-alue on sellainen, johon haluat keskittyä enemmän ja käyttää oman työsi kehittämiseen, voit tutustua syventäviin aineistoihin tarkemmin. Valitse niistä itsellesi parhaimmat.
Oikein mukavia oppimisen hetkiä!
PS. Tervetuloa 13.04.2023 klo 16-18 mukaan keskustelemaan ja kysymään tietoturva- ja tietosuoja-asioista.
Kaikille yhteiset asiantuntijapuheenvuorot
DEMO: Miltä näyttää maailma erityisoppijan silmin – tutkimusmatka oppijan haasteisiin, Niina Kesämaa, kesto 20 min
Universal Design for Learning – kaikille soveltuvan opetuksen muotoilu
Verkko-opettajan erilaisia rooleja, Virpi Soini, kesto 7:27
Hyvinvointi ja osallisuus, Virpi Soini, kesto 17 min
Tehtävät – palautettava 16.03.2023 mennessä
1. Oma digiympäristöni
Vastaa lyhyehköön kyselyyn omasta työympäristöstäsi. Käytämme kyselyn vastauksia tapaamisen suunnitteluun.
2. Koulutukseen sopivien verkkopalvelujen testaus
Kooste erilaisista koulutukseen sopivista palveluista
– Valitse koosteessa olevista eri kategorioista pari palvelua, joihin et ole tutustunut aiemmin. Kokeile niiden soveltuvuutta omaan työhösi.
– Vastaa lomakkeella, mitä verkkopalvelua testasit, mikä toimi ja mistä jäi kysymyksiä
Verkkopalvelujen/työvälineiden testien tuloksia -lomake
Olemme nyt tutustuneet
- digipedagogiikan muotoilun perusteisiin,
- opiskeliljoiden haasteisiin,
- erilaisiin muotoiluoppaisiin,
- Universal Design for Learning -viitekehykseen ja
- muutamiin koulutukseen soveltuviin verkkopalveluihin
Seuraavassa osiossa syvennymme opetusteknologiaan, tietoturvaan ja tietosuojaan. Tämän jälkeen edessä on vielä oppimisanalytiikka ja muuttavat toimintaympäristöt.
Tässä kohdassa pyytäisimme, että otat taas tarkasteluun oman työsi. Löytyykö rajapintoja jo käsiteltyihin asiohin? Onko sinulla herännyt ajatuksia mitä voisit omassa työssäsi tarkastella tarkemmin?
Tämän osion syventävistä aineistoista löydät vinkkejä osallisuuden ja hyvivoinnin kehittämiseen. Myös nämä aiheet voivat olla tarkemman tarkastelusi kohteina.
Syventävät aineistot
Asiantuntijapuheenvuoroja hyvinvoinnista
- Aivot, liike ja oppiminen – Minna Huotilainen, kesto 32 min
- Artikkeli: Aivotyön olosuhteilla on merkitystä hyvinvoinnille ja tuottavuudelle, Työterveyslaitos 3.10.2022
- Hyvä työ aivoille – kognitiivinen ergonomia työhyvinvoinnin tukena opas, Työstä aivovoimaa -hanke, Muistiliitto
- Keinoja työn kuormitettavuuden hallintaan -opas ja infograafi, Työturvallisuuskeskus
Aineistoja saavutettavan opetuksen suunnitteluun
- Verkkokokousvälineet opetuksessa ja ohjauksessa – pedagogisia ja teknisiä näkökulmia saavutettavuuteen, video, JAMK, kesto 36 min
- UDL guidelines, www-sivusto
- Hybrid-Flexible Course Design – kirja saavutettavan hybridiopetuksen suunnitteluun
- Esimerkki: Helsingin yliopiston ohjeet verkko-opetuksen saavutettavuuden parantamiseksi (erityisesti Moodle-ympäristössä)
Aineistoja osallisuuden kokemuksen edistämiseen – uutta aineistoa
- Video: Osallisuuden edistäminen lukiossa, Sonja Osala (HY), kesto 15:23 min
- Vinkkejä oppitunneille ja nuorten ohjaukseen, www-sivusto Opiskelukykyä ja osallisuutta lukioihin -hankkeelta
- Mukana! Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö toisella asteella -opas, OPH (2019)
- OSALLISUUS TEHDÄÄN YHDESSÄ, Opiskelijoiden kasvu aktiivisiksi ja kriittisiksi kansalaisiksi toisella asteella, KARVI (2021)
- Osallisuusindikaattori, THL
- Teaviisarin tulokset (päivitetty 23.01.2023)
Lisäaineistoja tutustuttavaksi
- Erilaisia testejä työhyvinvointiin ja jaksamiseen liittyen (TTL)
- Selkäkanava ja Jumppakissa
Koulutuksen sisällysluettelo
Johdanto
Teema 1: Digi ja pedagogiikka
Teema 2: Osallisuus ja hyvinvointi
Teema 3: Teknologia, tietoturva ja analytiikka
Teema 4: Aineistot ja koulutuksen viimeistely