Tervetuloa Digi ja pedagogiikka -teemaan!
Digitaalisuus on työkalu, jota hyödynnämme osana pedagogista toimintaamme. Mitä paremmin olemme sen käytön suunnitelleet, sitä huomaamattomampi se on.
Digipedagogiikkaa tarvitaan sekä luokkahuonetilanteissa että verkkokokonaisuuksissa. Toisaalta tarvitaan myös pedagogisia päätöksiä miten ja mihin aineistot kootaan – oppimisympäristöihin, kuten teamsiin, google classroomiin, padlettiin tai mikä tahansa se kurssin kotipesä onkaan. Opetuksen digipedagoginen muotoilu helpottaa sekä opiskelijan että opettajan arkea, varmistaa tasapuoliset mahdollisuudet ja edistää opiskelijoiden hyvinvointia.
Tämän teeman pääkouluttajana on Virpi Soini.
Osion tavoitteena on
- lisätä ymmärrystä mistä laadukas digipedagogiikka muodostuu
- tutustua mielekkään oppimisen kriteereihin
- muodostaa käsitys miten laatu näkyy (verkko-)opetuksessa
- tutustua erilaisiin opetuksen muotoilun hyviin käytänteisiin
Aineistona sinulla on tässä osassa Virpin luentovideot, jotka katsovat teemaa opettajan näkökulmasta. Näiden lisäksi toivomme että tutustut lukiolaisten ajatuksiin hybridiopetuksesta ja korkeakoulu-opiskelijoiden kokemuksista saavutettavasta opetuksesta.
Mikäli tämä osa-alue on sellainen, johon haluat keskittyä enemmän ja käyttää oman työsi kehittämiseen, voit tutustua syventäviin aineistoihin tarkemmin. Valitse niistä itsellesi parhaimmat.
Oikein mukavia oppimisen hetkiä!
Aloitustehtävä
Haastattelimme kahta lukiolaista digitaalisuudesta ja oppimisesta. Voit valita kuunteletko molemmat vai vain toisen.
Millaisia ajatuksia opiskelijoiden ajatukset sinussa herättävät? Vastaako oma näkemyksesi heidän ajatuksiaan ja kokemuksiaan?
Kaikille yhteiset asiantuntijapuheenvuorot
Mistä muodostuu laadukas digipedagogiikka opettajan näkökulmasta
Miten liikkeelle suunnittelun kanssa – rakenteet, menetelmät, hyvät käytänteet
Palautettava tehtävä
- Muotoiluoppaat – tutustu seuraaviin muotoiluoppaisiin
- Jos et vielä ole katsonut ennakkotehtävänä ollutta lukiolaisen haastattelua, katso toinen niistä.
- Video: Malin ja lukivaikeus
Syventävät aineistot
Asiantuntijapuheenvuoroja
- Digipedagogiikka – Hanne Kolin puheenvuoro aoe.fi:ssä: kesto 7:51
- Hybridiopetus, lukio ja uusi OPS – Jukka Lehtoranta, Samassa verkossa -koulutuksen aineisto: kesto n. 5 min.
Opettajien kertomana, miten he hybridiopetusta suunnittelevat
- Tarja Virtanen: Saksaa hybridinä alakoulussa
- Minna Kattelus: Hybridiä Omniassa
- Matti Lehtevänoja: Kallaveden lukio ja hybridi
Lisäluettavaa
- Aalto. (2021). Hybridiopetus Aalto-yliopistossa.
Haettu 6.9.2021. - Ahlgren, R., Häkkinen, S. & Eskola, A. (2020). Success factors for hybrid teaching. JAMK.
Haettu 4.9.2021. - Tyrväinen, H., Uotinen,S. & Valkonen, L. (2020). Läsnäoloa ja luottamusta rakentava vuorovaikutus samanaikaisessa ja eriaikaisessa verkko-opetuksessa.
- Hanover Research. (2020). Understanding hybrid school models and unconventional school structures.
Haettu 23.8.2021. - ItsLearning. (2021). Hybridioppimisen käsikirja. Ohjeita ja vinkkejä hybridistrategian toteuttamiseen.
- Marstio, Tuija; Uusi-Mäkelä, Mikael; Huotari, Valtteri; Alapoikela, Mirva (2020). Läsnä ja etänä: Hybridiopetuksen hyvät käytänteet
Jos keskityt oman työsi kehittämisessä tähän osioon, voit esimerkiksi
- hyödyntää suunnitteluoppaita jonkun uuden kokonaisuuden suunnittelun tukena
- hyödyntää suunnitteluoppaita jonkun olemassa olevan kokonaisuuden uudelleen muotoilussa (voit valita vaikka osan kurssista ja sen toteutuksesta)
- suunnitella miten huomioit oppijan haasteita seuraavassa kokonaisuuden toteutuksessa
- kokeilla ja raportoida jonkin hybridikokeilun
Nämä ovat siis vain esimerkkejä mitä voisit tehdä. Tavoitteena on, että kehitystyö edistää omaa työtäsi, ja pystyt sen tekemään tällä hetkellä käytössä olevilla resursseilla.
Koulutuksen sisällysluettelo
Johdanto
Teema 1: Digi ja pedagogiikka
Teema 2: Osallisuus ja hyvinvointi
Teema 3: Teknologia, tietoturva ja analytiikka
Teema 4: Aineistot ja koulutuksen viimeistely