Yleisöäänestys

Vuoden 2023 kilpailun äänestys on sulkeutunut. Kiitos kaikille äänestäneille!

Yleisön suosikki paljastetaan palkitsemistilaisuudessa 5.6.2023. Tilaisuus alkaa klo 14 ja sitä voi seurata suorana verkossa. Ilmoittaudu täältä mukaan seuraamaan palkintotilaisuutta etänä.Linkki avautuu uuteen välilehteen.

Tämän vuoden kilpailussa etsitään laadukkaimpia digitaalisia oppimisratkaisuja teemalla Maailma pelissä – pelit ja pelillisyys avaimina kestävään tulevaisuuteen. Keskiössä ovat digitaalisuutta hyödyntävät pelit ja pelilliset ratkaisut, joilla edistetään oppimista kestävän kehityksen teemoista.

Raati on valinnut seuraavat viisi ratkaisua tämän vuoden finalisteiksi:

  • Learning Life – Kajaanin AMK
  • MarISOT – Turun Ammattikorkeakoulu – FIT-tutkimusryhmä
  • Mathness – Win or Learn Oy
  • SoMe Detectives – Jyväskylän yliopisto, Liikuntatieteellinen tiedekunta
  • Virpa – Palomestari – Turun Ammattikorkeakoulu

Tutustu finalisteihin alempana olevista esittelyistä!

Finalistit

Learning Life – Kajaanin AMK

Learning Life – Mysteeri 24/7 on Kelan ammatillisen kuntouksen ja ohjauksen tueksi tehty virtuaalinen (VR) pakopeli nuorille ja nuorille aikuisille. Peli on virtuaalilaseilla pelattava hyötypeli, jossa nuori voi aktiivisesti pakopelin ja virtuaalimaailman tunnelatausta ja koukuttavuutta hyödyntäen edistää arjen hallintaansa sekä opiskelu- tai työelämävalmiuksiaan erilaisia tehtäviä selvittäen. Pelaamisen jälkeen kokemusta käsitellään yhdessä ammattilaisen kanssa ja pelin pohjalta voidaan tarkastella nuoren omaan elämään liittyviä haasteita. Pelistä on tehty myös PC:llä pelattava versio.

https://www.cleversimulation.com/learninglife

www.kamk.fi


MarISOT – Turun Ammattikorkeakoulu – FIT-tutkimusryhmä

MarISOT järjestelmä on VR-koulutussovellus, jonka taustajärjestelmään on suunniteltu tekoäly analysoimaan käyttäjän suoritusta. Toteutetussa harjoituksessa harjoitellaan törmäystilannetta merellä. Virtuaaliympäristön digitaalisena kaksosena toteutettu komentosilta sisältää laivan ohjaus- ja navigointitoimintoihin yhteisiä laitteita, kuten tutkan, ECDIS:n (eli reittikartan), ohjauksen ja moottorin tehosäätimet. Ohjaimet ovat rajallisia, mutta niiden toiminnallisuus vastaa suuren aluksen todellista komentosiltaa. Järjestelmä on Business Finland rahoitteisen hankkeen Proof of concept.

MarISOT

Turun Ammattikorkeakoulu – FIT-tutkimusryhmä


Mathness – Win or Learn Oy

“Tervetuloa Delearniaan. Tarjoaisin sinulle palan kakkua, mutta valitettavasti olemme keskellä maailmanloppua. Ja aika on pysähtynyt.”

Mathness on tarinavetoinen seikkailu-pulmapeli, joka kannustaa murtolukujen, lukukäsitteen ja ongelmanratkaisun harjoittelua ennennäkemättömällä tavalla. Alunperin yhden miehen projektina alkaneen pelin ääressä on tällä hetkellä kolme henkilöä.

Tavoitteemme on julkaista peli tänä vuonna PC:lle ja vuonna 2024 mobiililaitteille ja pelikonsoleille.

https://www.mathness.fi/


SoMe Detectives – Jyväskylän yliopisto, Liikuntatieteellinen tiedekunta

SoMe Detectives digitaalinen oppimispeli tukee kouluikäisten sosiaalisen median (some) turvataitojen oppimista. Peli on tutkimuspohjainen, tarinallinen seikkailupeli, jossa pelaaja tunnistaa ja ratkaisee erilaisia somen ongelmatilanteita. Opettajan opas ja pelin aikana kerättävä luokkatason tieto tukevat pelin hyödyntämistä oppitunneilla. Kenttiä on kolme (à 20 min) ja aiheet ovat 1) yksityisyyden suoja, verkkohuijaukset, mis- ja disinformaatio, 2) nettikiusaaminen, seksuaalinen häirintä, ja 3) ulkonäköpaineet, somen ongelmakäyttö. Kenttiä voi pelata vapaavalintaisessa järjestyksessä.

https://www.jyu.fi/sport/fi


Virpa – Palomestari – Turun Ammattikorkeakoulu

Turun AMK on valmistanut innovatiivisen turvallisuuspelin mobiililaitteille yhteistyössä pelastusviranomaisten ja kasvatusalan ammattilaisten kanssa.

www.virpagame.fi

https://www.turkuamk.fi/fi/

Haluatko seurata suoraa lähetystä ja jännittää, kuka voittaa tämän vuoden kilpailun? Ilmoittaudu mukaan etäkatsomoon! Lähetämme sinulle linkin suoraan lähetykseen ennen tilaisuuden alkua.