Piirroskuva viidestä ihmisestä. Kaksi puhuu videopuhelua keskenään ja kolme tekee ryhmätyötä.

Teema 5: Nopeasti kehittyvä toimintaympäristö

Muuttuva toimintaympäristö on meidän viiimeinen teemamme. Toisaalta tämä myös vetää yhteen tämän koulutuksen. Viime vuodet olemme eläneet todella nopeasti muuttuvien muutosten aikaa. Erilaisia trendilistauksia lukiessa tuntuu, että pyöritään vähän ympyrää. Trendhunterissa oli viime vuonna hyvin havainnollistettu tätä hetkeä. Tällä hetkellä taidamme elää sekä kriisi- että kaaosvaihetta. 

TÄHÄN KUVA

Otsikkona on Your Window of Opportunity.
Tekstinä lukee Post-crisi, consumer needs evolve by the minute. Now is your window of opportunity to filter trends, find new needs and rechart yourself on a new path. 

1. Path Depender was 2010-2019, 2. Crisis were 2020-2021, 3. Chaos 1-3 years, 4. Recharting your future
Trendhunterin mallinnosta tämän hetkisestä tilanteesta. Kuva on vuodelta 2021

Meillä on edessä monia muutoksia, jotka vaikuttavat varmasti jokaisen meidän arkeen niin koulussa kuin koulun ulkopuolella. Teknologia on kovassa kehitysvirrassa. Erityisesti viime viikkoina OpenAin ChatGPT-tekoäly on noussut päälehtien otsikoihin ja moni onkin jo käynyt testaamassa, miten se toimii ja millaisia tuotoksia tekoäly saa aikaan. Mutta ei teknologia ole ainoa muuttuva tekijä; kestävä kehitys on tuonut mukanaan tarpeen uudenlaiseen osaamiseen, suomalaisen työelämän työvoimatarpeet muuttavat koulutussyklejä ja myös tämä meidän tämän hetken kriisien aika jättää meihin jälkiä, joita joudumme ottamaa myös koulussa huomioon. Mitä tämä kaikki vaikuttaa OPS:n ja pedagogiikkaan, joilla tulemme opettamaan nämä uudet mahdollisuudet huomioiden. 

Tähän jaksoon olemme koonneet aineistoja näistä erilaisista muutosvoimista. Aineistoista voit valita itseäsi kiinnostavat – kaikkea ei tarvitse käydä läpi. Varsinaista tehtävää ei tähän jaksoon liity. Tärkeintä on tehdä oman kehitystehtävän kuvaus valmiiksi.

Kiitoksia kaikille osallistumisesta koulutukseen.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

Asiantuntijapuheenvuorot

Artikkeli: Oppiminen ja opetus uudessa kestävässä maailmassa, Ammattikasvatuksen aikakausikirja 4/2021

Digitaalinen osaaminen korostuu entistä enemmän tulevaisuudessa, OPH 7.12.2022

Kestävyyskriisin käsittely lukiossa – podcastissa Otaniemen lukiosta Aki Saariaho, haastattelijana Anne Rongas. (lokakuu 2022)

Molokin kitaan vai kohti omannäköistä elämää? Nuoret ja kestävän hyvinvoinnin ehdot – podcast YleAreena 11.9.2021 (Puristuksissa? Nuoret ja kestävän hyvinvoinnin ehdot -tutkimus)

Virpi, Timo ja Kaisa – keskustelutaltionti 19.12.2022
salasana: .kp9YSgu (huom. ensimmäinen merkki on piste)

Mikäli tekoäly kiinnostaa sinua enemmän Helsingin yliopiston ja Reaktorin yhtein¨sen Elements of AI -kurssin voi käydä suorittamassa ilmaiseksi verkossa. eOppiva (valtionhallinnon oma koulutusympäristö) on tehnyt aiheesta tiivistelmän, jossaa tarjotaan opiskeltavaksi kolmea noin 30min webinaaria.

Ihminen, tekoäly ja yhteiskunta (eOppiva)

Mistä tekoälyssä on kyse?
Tekoälyn toimintaperiaate
Tekoäly yhteiskunnassa

Syventävät aineistot

Lisäluettavaa

Tekoäly

Tekoäly kirjoittaa pääkirjoituksen, HS 11.12.2022
Mielipidekirjoitus: Tekoäly ravistelee opiskelijoiden arviointia, HS 17.12.2022
Mitä tekoälyn etiikka tarkoittaa – kolme syytä opetella perusasiat, Helsingin yliopisto

Ryhmäkoot
Blogi: Vaaleissa on uskallettava puhua koulutusrahojen kohdentamisesta ikäluokkien pienentyessä, Leena Pöntynen, Teknologiateollisuus 26.11.2022

Suomen suurimpiin kuuluva lukio aloitti Lahdessa, Yle 10.8.2022

Kestävä kehitys ja hyvinvointi
Video: Merkityksellinen ja arvokkaaksi koettu elämä kriisiytyneessä ajassa (Arto O. Salonen 10.11.2022)

Mikäli tämä aihepiiri kiinnostaa sinua ja haluat pohtia oman opetuksesi kehittämistä muuttuvat toimintaympäristön näkökulmasta, voit työstää vaikka seuraavia aiheita:

  • Kokeile OpenAin ChatGPT-tekoälyä ja mieti miten se vaikuttaa tehtävänantoihin ja arviointiin.
  • Miten muuttava toimintaympäristö näkyy omassa koulussani, miten olemme muutokseen valmistautuneet ja mihin meidän tulee lähiaikoina kiinnittää enemmän huomiota?
  • Suunnittele omaa opetustasi kestävän tulevaisuuden lähtökohdista
  • Pohdi omien opiskelijoidesi kanssa, mitä heille tarkoittaa merkityksellinen ja arvokkaaksi koettu elämä kriisiytyneessä ajassa.

Lisätietoja