Uuden jäsenen edut

Suomen eOppimiskeskus ry:n logo

Tervetuloa Suomen eOppimiskeskus ry:n jäseneksi!

Tälle sivulle olemme koonneet poimintoja jäseneduistamme. Sivun lopusta löydät myös poimintoja julkaisuistamme, jotta näet, millaista työtä muun muassa teemme.

Osaajaverkosto

Suomen eOppimiskeskus ry:n Osaajaverkosto tekee näkyväksi jäsenten osaamista, kannustaa yhdessä oppimiseen ja luo mahdollisuuksia yhteistyöhön korkealaatuisessa yhteisössä.

Löydät Osaajaverkoston osoitteesta https://eoppimiskeskus.skillhive.com/. Rekisteröitymiskoodin saat erillisellä sähköpostiviestillä. Lisätietoja: [email protected]

SeOppi 1/2023

Kansilehti SeOppi 1/2023.
SeOppi 1/2023
Lue lehti pdf-muodossaLinkki avautuu uuteen välilehteen.

Suomen eOppimiskeskus ry:n jäsenlehti SeOppi 1/2023 ilmestyi huhtikuussa 2023. Lehden yhteydessä julkaistiin ITK2023-konferenssin näyttelyliite.

Lehden seuraava numero ilmestyy lokakuussa 2023. Jäsenenä saat SeOppi-lehden jatkossa kotiisi heti sen ilmestyttyä.

Lehdestä on mahdollista varata artikkeli- ja ilmoitustilaa. Yhdistyksen päättäville yhteisöjäsenille artikkeli- ja ilmoitushinnoista 10 % jäsenalennus.

Artikkeli- ja ilmoitustilavaraukset: [email protected]

Tulevia tapahtumia

Tapahtumakalenteristamme löydät eOppimiskeskuksen järjestämien tapahtumien lisäksi sekä kotimaisia että kansainvälisiä konferensseja, webinaareja ja muita tapahtumia.

Lisää alan tapahtumia löydät Osaajaverkostosta.

Jäsenkuulumisia

Julkaisemme jäsenten kuulumisia jäsenkirjeissämme sekä osana Mitä kuuluu jäsenille -blogisarjaa. Voit lähettää jäsenkuulumisia jaettavaksi osoitteeseen [email protected].

Tuoreimmat kuulumiset löydät alta:

SeOppiTunti

SeOppiTunti on eOppimiskeskuksen toteuttama webinaarien ja podcastien sarja, jossa pureudutaan ajankohtaisiin teemoihin:


Poimintoja julkaisuistamme

Samassa verkossa

Samassa verkossa – opintopiiristä oppia hybridiopetukseen -koulutus lisää opettajien pedagogista osaamista hybridiopetuksen järjestämiseen. Koulutuksen materiaalit on julkaistu itsenäisesti opiskeltavana pakettina:

Digivisio 2023: Suosituksia opiskelukykyä edistäviksi sekä keskeyttämistä ehkäiseviksi keinoiksi

Suomen eOppimiskeskus ry laati Digivision tilauksesta kirjallisen katsauksen opiskelukykyä edistävistä sekä keskeyttämisen ehkäisyä koskevista tutkituista keinoista osana opiskelukykyä koskevaa esiselvitystä.

Esiselvitys, maaliskuu 2022

MyData-pohjaiset palvelut lukiolaisen silmin

Selvitys MyData-käyttötapauksista Helsingin kaupungin opintohallintojärjestelmiin liittyvää dataa hyödyntäen.

Helsinki 2020
Suomen eOppimiskeskus ry & Vastuu Group Oy
Kaisa Honkonen, Jukka Lehtoranta & Mikko Sierla, Petri Tuomela, Mika Huhtamäki

MyData-pohjaiset palvelut lukiolaisen silmin -julkaisun kansilehti, jossa piirroskuva ulkoilevista ihmisistä luontomaisemassa

Oppimisanalytiikan askeleet koulussa

Oppimisanalytiikan askeleet kouluissa -julkaisun kansi
Oppimisanalytiikan askeleet kouluissa – Leena Vainio, Poluttamo-hanke, 2018

Tässä raportissa selvitetään:

  1. mistä lähtökohdista oppimisanalytiikkaa oppilaitoksissa kehitetään
  2. muutaman esimerkin kautta, miten oppimisanalytiikkaa hyödynnetään yleissivistävässä ja ammatillisessa koulutuksessa tällä hetkellä,
  3. millaisia työkaluja eri tekniset oppimisympäristöt ja erilliset oppimisanalytiikkaohjelmat tarjoavat analytiikan tekemiseen
  4. millaisia haasteita liittyy työkaluihin ja niiden käyttöönottoon ja kehittämiseen
  5. mikä olisi optimitilanne oppimisanalytiikan käyttöönotolle.

Raportin ja vuonna 2020 päivitetyt caset löydät oppimisanalytiikkaverkoston sivuiltaLinkki avautuu uuteen välilehteen..

Osallistamisen käsikirja

Osallistamisen käsikirjan kansi

Osallistamisen käsikirja avaa verkostomaisen yhteistyön malleja ja toimintatapoja. Kirjasta löydät osallistumisen ideologian pohdinnan rinnalle käytännön vinkkejä erilaisten toimijoiden ideoiden, osaamisten, valmiuksien ja taitojen tehokkaaseen hyödyntämiseen ja käyttöön yhteisesti sovittujen tavoitteiden toteuttamiseksi.

Ari-Matti Auvinen ja Piia Keihäs, AVO-hanke, 2015

Oivalluksia oppimiseen

Oppimisen ja koulutuksen tavat ja ympäristöt ovat muutoksessa. Tarvitsemme uusia näkökulmia ja oivalluksia opetuksen kehittämiseen sekä rohkeutta toteuttaa niitä.

Tämä työkirja on suunnattu opetuksen kehittäjille, opettajille ja ohjaajille, kouluttajille sekä muille aiheesta kiinnostuneille.

Työkirjan tavoite on toimia keskustelun avaajana ja ajatusten herättelijänä. Työkirja perustuu John Whitbyn GROW-malliin, jossa ensin asetetaan tavoite (Goal), sitten tunnistetaan nykytila (Reality), jonka jälkeen punnitaan vaihtoehdot (Options) ja lopuksi tehdään yhteenveto (Wrap-up / Will). Työkirjassa on keskustelun avaukseen tarkoitettuja kuvia sekä kuvien kääntöpuolella niihin liittyviä kysymyksiä pohdittavaksi. Kortteja voi käyttää yksittäin tai kokonaisuutena. Työkirjan tehtäviä voi tehdä yksin tai yhdessä muiden kanssa.