eEemeli-kilpailun logo: silinterihattupäinen eEemeli-hahmo

eEemeli 2020 -kilpailussa haetaan vuoden parasta oppimisratkaisua

Onko sinulla käsissäsi vuoden 2020 paras interaktiivinen oppimisratkaisu? Ilmoittaudu mukaan eEemeli-kilpailuun! eEemeli on valtakunnallinen laatukilpailu, jossa etsitään vuosittain parhaita digitaalisia oppimisratkaisuja. Kilpailun tavoitteena on nostaa esille erilaisia oppimisen ratkaisuja, edistää tuotteiden innovatiivisuutta ja laatua sekä…

Lue lisää
SeOppi-lehden kannen ylälaita, jossa SeOppi-teksti

Syksyn SeOppi-lehti on ilmestynyt

SeOppi-lehden syysnumero ilmestyi marraskuussa. Kaksikielisen julkaisun sisältöihin voi tutustua myös digimuodossa: pdfSlideshareartikkelitietokanta Lehden seuraava numero ilmestyy maaliskuussa 2020. Lehden yhteydessä julkaistaan ITK-konferenssin näytteilleasettajaliite. Lisätietoja: seoppi.fi Julkaistut artikkelit Tutustu myös englanninkielisiin artikkeleihin >>

Lue lisää

Tiedolla johtaminen: Perusopetuksen digitalisaatiossa tapahtunut kehitystä

SeOppi 2/2019Teksti: Jarmo Viteli Miten kehittää itseänsä ja/tai johtaa koulua tiedon avulla? Tampereen yliopiston TRIM-tutkimuskeskus on tehnyt usean vuoden ajan tutkimusta siitä, miten peruskoulun digitalisaatioprosessi etenee. Tarjolla ovat verkossa olevat itsearviointityökalut niin 2., 5., 8.…

Lue lisää

Digiajan syväoppiminen vaatii dialogiosaamista

SeOppi 2/2019Teksti ja kuva: Sanna Ruhalahti, HAMK Edu Digitaalinen teknologia mahdollistaa tänä aikana monenlaisia mahdollisuuksia, mutta samalla haastaa meidät miettimään opetusta ja oppimista uusista lähtökohdista. Nykytilanteen uhkana on, että uppoudutaan oppimisteknologian yksityiskohtiin innostavan ja tuloksellisen…

Lue lisää

Arviointi tekee näkyväksi – uskallanko oppia?

SeOppi 2/2019Teksti: Anne Rongas, Otavia & Kaisa Honkonen, Suomen eOppimiskeskus ry Miten hyvin antamani palaute menee perille, pohtii moni arviointityötä tekevä opettaja. “Vasta sitten arviointi on mennyt maaliin, kun opiskelija ymmärtää saamansa palautteen”, sanoo arviointitutkija…

Lue lisää

Pääkirjoitus: Itse tein ja säästin

SeOppi 2/2019 Jari Harvio Digikehittämispäällikkö, Hämeenlinnan kaupunki Hallituksen puheenjohtaja, Suomen eOppimiskeskus ry "Tee se itse" -teema näyttää vaikuttavan juuri nyt monella rintamalla opetus- ja oppimisteknologian sekä tuki- ja koulutusmallien kehityksessä. Moni koulutuksenjärjestäjä rakentaa tai rakennuttaa…

Lue lisää

Onnittelut 60-vuotiaalle ITK:lle vuonna 2050!

SeOppi 2/2019Teksti: Jarmo Viteli Kyllä aika menee nopeasti. Vain hetki sitten juhlimme 30-vuotiasta ITK-konferenssia ja nyt on jo tuplatut vuodet käsillä. Paljon on tapahtunut näin vuosina. Muistan, kun 30-vuotta sitten silloinen Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen…

Lue lisää

Neukkarissa kuultua

SeOppi 2/2019Teksti: Tarmo Toikkanen eOppimisen neuvottelukunnan kolumni Maailmalla kiehuu. Öykkärimäiset johtajat näyttävät mallia, saavat kansojen yhtenäisyyden rakoilemaan ja ihmiset uhittelemaan toisilleen. Olen havainnut meillä Suomessakin oppimateriaalien pienessä padassa kuplintaa ja toisten kunnioituksen puutetta. Kerron kaksi…

Lue lisää

Opintopiirit aikuisoppijan tueksi

SeOppi 2/2019Teksti & kuva: Piia Keihäs, Suomen eOppimiskeskus ry Aikuisopiskelu on verrattain yleistä Suomessa. Työikäiset haluavat kehittää ammatillista osaamistaan tai opiskella harrastuksenomaisesti. Opintoja suoritetaan sekä erilaisilla täydentävillä kursseilla lähiopiskeluna että itseohjautuvasti verkko-opiskeluna. Verkko-opiskelu on monelle…

Lue lisää

Oivalluksia avoimista oppimisympäristöistä

SeOppi 2/2019Teksti: Niina Kesämaa, Suomen eOppimiskeskus ryKuvat: Arto Niva DigiKilta-verkosto tutustui lokakuussa avoimiin oppimisympäristölhin Turussa ja Maskussa. Kaksipäiväisessä seminaarissa tutustuttiin oppimisympäristöjen suunnitteluun ja toteutukseen asiantuntijoiden johdolla sekä puheenvuorojen että kouluvierailujen kautta. Kouluvierailuilla ja asiantuntijapuheenvuoroissa nousi…

Lue lisää